Om Tele2:s kunder inte betalar mobiltjänster de har köpt via sin mobiltelefon hotas de med att få sina mobilabonnemang avstängda, trots att tjänsterna är köpta av andra företag än Tele2. Oskäligt och olagligt menar Konsumentombudsmannen, KO, som nu vill att Marknadsdomstolen förbjuder Tele2:s avtalsvillkor, skriver KoV i ett pressmeddelande.
När en kund till Tele2 köper en ringsignal, ett spel eller någon annan tjänst till sin mobiltelefon betalar kunden via mobilräkningen som sen förmedlar betalningen vidare. Själva betalningskravet på ringsignalen eller spelet kommer dock från ett annat företag. Men Tele2 kräver betalning från kunden på samma sätt som om det var deras eget krav och hotar även kunderna med följder på ett sätt som om Tele2 var avtalspart.
Tele2 tar inte heller emot klagomål från kunderna, utan hänvisar dem vidare till företaget som tjänsten är köpt av.
KO menar också att Tele2 ägnar sig åt inkassoverksamhet utan tillstånd genom att driva in andra företags krav med hot om att stänga av mobilabonnemanget.
KO har försökt att få Tele2 att ändra sina avtalsvillkor på frivillig väg, men företaget har inte gått med på detta. Därför vill KO nu att Marknadsdomstolen ska tvinga Tele2 att ändra villkoren.
– Det är märkligt att en av de största aktörerna på marknaden vägrar att ändra ett avtalsvillkor som så uppenbart bryter mot både lagstiftning och Marknadsdomstolens praxis, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.
Uppdatering: Så småningom uppmärksammar även TT saken i en notis.
Andra bloggar om: Mobiloperatörer, Tele2, Avtalsvillkor, Mobilabonnemang, Konsumentombudsmannen, KO