web analytics
  • Jag känner flera personer som har försökt få tag i de billiga biljetterna, men ingen som har lyckats. Mina bekanta är tydligen inte de enda, berättar DN.

    -Det kommer regelbundet in anmälningar om att man har svårt att hitta de billiga biljetterna. Även om man varit i kontakt med SJ har dessa biljetter inte hittats till de uppgivna priserna, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket till DN och tillägger:

    -När SJ inte ens själva lyckas ta fram de billiga biljetterna som marknadsförs funderar man om dessa verkligen finns.

    Nu ska Konsumentverket granska marknadsföringen av biljetterna och har bett SJ att förklara sig.

    Jag har tidigare framfört min kritik mot SJ:s märkliga, krångliga och dyra biljettsystem. Systemet ställer bara till det, för SJ och inte minst för resenärerna. Det borde vara dags förr SJ att backa och erkänna sitt misstag.

    Uppdatering: Nu har DN en ny artikel om detta. Den berättar bara att SJ har fått snmälningarna från KoV tillsammans med ett antal frågor, som ska besvaras senast den 6:e maj.

    Andra bloggar om: , , ,

  • bildack Det är snart dags att ta av dubbdäcken. Från och med i år ska de vara avtagna den 15 april – om det inte fortfarande är vinterväglag. Tidigare var det sista april som gällde.

    Du kan läsa mer om reglerna på Transportstyrelsens webbplats.

    Andra bloggar om: ,

  • Jag har länge kallat branschen för ockrare. Nu har också ett företag anmälts till åtal av Konsumentverket, läser jag i en SvD-artikel som också refereras av TT.

    HTO Finansiering, som driver nättjänsten Luckyloan, tar för ett 30-dagarslån på 500 kronor ut en effektiv ränta på 75 862 procent, enligt Konsumentverket. I kronor och ören handlar det om att en låntagare inom 30 dagar måste betala tillbaka 869 kronor för den lånade femhundringen.

    Utöver räntan, som sjunker till 58 990 procent om man lånar maximala 3 000 kronor i 30 dagar, radar Luckyloan upp andra kostnader som tillkommer:

    I sin anmälan, inskickad till Västerorts åklagarkammare i Stockholm, skriver Konsumentverket att man anser att ”myndigheten bör överväga att väcka åtal för ocker alternativt försök eller förberedelse till ocker”, skriver TT.

    Visst är det fråga om ocker, på dem bara! Det här kommer att bli mycket intressant!

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • ”Omregleringen” av apoteksmarknaden skulle bli en succé, åtminstone tyckte Göran Hägglund (KD) det. Bättre tillgänglighet och lägre priser, lovade ministern.

    Jag kände mig skeptisk redan när jag hörde talas om ”reformen”. Jag var mest oroad för prishöjningar, precis som när Norge privatiserade apoteken. Och tillgängligheten skulle väl snarast bero på befolkningstätheten. Många apotek i storstaden, men inga i glesbygden.

    Facit har hittills knappast varit uppmuntrande för regeringen. Vi har fått högre priser på receptfria läkemedel, och det kan vara svårt att få reda på var vissa läkemedel finns.

    Apoteksbolagen gör miljardinvesteringar för att vinna den hårda kampen om kunderna, berättar SvD. Man kan fundera över vem som ska betala satsningarna. Det blir nog konsumenterna, trots Göran Hägglunds löften.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • När du är ute och reser, till exempel med båt eller flyg, kan du ibland ändå använda din mobiltelefon. Då har rederiet eller flygbolaget en lokal anslutningspunkt som sedan kopplas vidare per satellit. Men då gäller det att se upp, pristaket för mobilsamtal inom EU gäller inte, berättar Sydsvenskan.

    Mobiloperatören Tre tar till exempel 40 kronor per minut exklusive startavgift av den som ringer upp en mobil på en färja. Företagets pris för att ringa från en färja är 20 kronor per minut exklusive startavgift. Hos Telia är priset 17 kronor per minut medan Tele2 tar drygt 11 kronor per minut.

    Priserna för surfning via mobil eller mobilt bredband i satellitnät är ännu mycket högre. Att ladda ner en vanlig låt i mobilen via internet kan kosta flera hundra kronor.

    Okunskapen hos resenärerna om de höga mobilpriserna ombord är stor.

    – Det borde ligga i rederiernas intresse att tydligt informera kunderna om vad de kan få betala för mobilsamtal ombord, men det gör de inte, säger Mattias Grafström, vd för Konsumenternas tele-, tv- och internetbyrå (KTIB), till tidningen.

    Det gäller alltså att vara försiktig. Man tycker att rederierna borde informera om detta. Missnöjda kunder, oavsett vems fel det är, är väl knappast något att sträva efter.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Konsumentfrågorna har knappast varit heta hos politikerna de senaste åren. Politikerna har bara reagerat när någon fråga lyfts fram i den allmänna debatten. Regeringen har inte heller fört någon aktiv konsumentpolitik.

    Nu vill Sveriges Konsumenter lyfta fram konsumentfrågorna, och har lanserat sin valplattform inför valet. Den lyfter fram följande frågor:

    1. Hållbar konsumtion och produktion av livsmedel
    2. Fungerande livsmedelskontroll
    3. Finansiella tjänster – sparande, lånande m m
    4. Konsumentens rätt på omreglerade marknader
    5. Konsumentvägledning med kvalitet åt alla
    6. Kortare köer till budget- och skuldrådgivning

    Organisationen har också skickat ut en enkät till partierna, för att få reda på hur de ställer sig i olika frågor.

    Naturligtvis tycker jag också att dessa frågor är viktiga men jag skulle också vilja ställa krav på vad partierna ska åstadkomma på EU-nivå. Det gäller till exempel hur vis ska få en europeisk säkerhetsmärkning som fungerar. Den nuvarande CE-märkningen är knappast värd namnet.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Pensionär_blomma Den här mandatperioden har pensionärerna tillhört de stora förlorarna. Finanskrisen har gett sänkta pensioner, och pensionärerna får betala en högre skatt än löntagare med motsvarande inkomst.

    Regeringen kallar det arbetslinjen. Bara den som har en vanlig lön ska få sänkt skatt. Men i min ordbok är pension inget annat än uppskjuten lön. Under arbetslivet avstår vi från att ta ut en del av lönen för att vi ska kunna få pension.+ Därför kan jag inte förstå regeringens resonemang kring pensionärernas skatter.

    Men nu är det valår, då måste pensionärernas röster vinnas tillbaka. Regeringspartierna har förstått att de förlorat många pensionärers röster. Då finns det helt plötsligt utrymme för skattesänkningar för pensionärerna. Nyheten får naturligtvis plats i de flesta tidningar.

    Regeringen kommer att satsa fem miljarder kronor för sänkt skatt för pensionärer i vårpropositionen. Sänkningen gäller från 1 januari 2011 och sker genom ett höjt grundavdrag. Det innebär att de som har lägst pension får störst skattesänkning, procentuellt.

    Förslaget innebär för en ensamstående pensionär med full garantipension, född 1937 eller tidigare, en skattesänkning på cirka 1.200-1.400 kronor per år beroende på vilken kommunalskatt man har, skriver statsrådsberedningen i ett pressmeddelande.

    En dryg hundralapp i månaden alltså, och regeringen fortsätter att betrakta pensionärer som en annan sort än löntagare. Jag misstänker att det kommer att ge utslag i höstens val.

    Uppdatering: Skatteskillnaden mellan pensionärer och löntagare ska finnas kvar, säger Fredrik Reinfeldt till Ekot. Bland annat lyfter han in arbetsgivaravgifterna som ett argument. Konstigt, arbetsgivaravgifter är till exempel till för att betala sjukförsäkringen, något som inte gäller pensionärer. Jag förstår inte varför det skulle motivera lägre skatt för löntagare.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Antalet tjänster som konsumenter kan köpa till mobiltelefonen ökar. Det går att köpa allt från ringsignaler till spel och bussbiljetter. Samtidigt som konsumenterna har glädje av tjänsterna får allt fler problem.

    Ett vanligt problem är att abonnenterna har fått någon form av prenumeration på någon tjänst, till exempel ringsignaler, utan att de är medvetna om det. Då kan det vara svårt att avsluta tjänsten, företagen kan till och med vara omöjliga att komma i kontakt med.

    Eftersom mobilen i princip fungerar som ett kredit- eller betalkort, tycker KO att det är mobiloperatörerna som ska ta ansvar i såna fall och PTS är inne på samma linje.

    Får du problem av denna typ kan du få goda råd via PTS webbplats. PTS har också gjort en rapport om detta, som du kan ladda ned.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Sedan en tid driver KO en kampanj mot sms-låneföretagens marknadsföring av ”snabba pengar”. Det argumentet får inte användas i marknadsföringen, enligt ett utslag i Marknadsdomstolen.

    Nu drar KO företaget Northmill (Easy Credit) inför Marknadsdomstolen, skriver KoV i ett pressmeddelande, och TT berättar om detta. Northmill granskades av KO redan i februari i fjol. Bolaget gick då med på att ändra sin marknadsföring.

    Vid en kontroll under hösten märkte KO dock att man åter använde snabbhet som argument. I en annons för Northmill heter det ”sms-lån, mikrolån och snabblån, låna direkt via sms – Easycredit.se. . .pengar på ditt konto inom 15 minuter”.

    För mig känns det bara bra att ockret bekämpas på alla sätt. På dem bara!

    Andra bloggar om: , , , , , , , ,

  • Skrivbordet Frederiks högra ben kan kollapsa och den som sitter vid skrivbordet kan komma till skada, varnar Jysk på sin webbplats och KoV vidarebefordrar varningen.

    En sammanfogning mellan benet och bakstycket är för svag och det gör att benet kan kollapsa. Den som sitter vid skrivbordet kan då komma till skada.

    Den som köpt ett skrivbord under den aktuella perioden uppmanas att inte använda det. Montera loss bakstycket och ta med det till Jysks varuhus, så ersätts det med ett nytt.

    Felet finns på Frederik skrivbord som sålts i Jysks varuhus mellan juni och augusti 2009. Skrivbordet som sålts efter den 1 september har inte felet.

    Frågor kan ställas hos Jysk, tel 020-130 13 12.

    Bild på det aktuella skrivbordet finns på KoV:s och Jysks webbplatser.

    Andra bloggar om: , ,