Tre företag som satt i system att locka in konsumenter i abonnemangsfällor döms nu av Patent- och marknadsdomstolen, skriver Konsumentverket (KoV) i ett pressmeddelande.
Domen omfattar tre företag: Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta. De döms att ha brutit mot marknadsföringslagen. Sammanlagt får de betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift.
Företagen har bedrivit försäljning via telefon. Säljarna har kommit med påståenden som att konsumenten har gått vidare till final i en tävling – trots att varken tävlingen eller några vinster någonsin verkar ha funnits. Ibland har säljarna påstått att de ringt från en stor livsmedelskedja, trots att den inte haft något med bolagen att göra, enligt KoV.
Säljarna erbjöd gratis prova-på-paket med kosttillskott, men när pillren väl kommit i posten har det visat sig vara ett abonnemang som kostar pengar varje månad. Andra konsumenter har aldrig tackat ja till någonting, men ändå fått tabletter och krav på betalning.
Om företagen, eller personerna som drivit dem, fortsätter med samma marknadsföringsmetoder hotas de av ett sammanlagt vite på minst fem miljoner kronor.
Andra bloggar om: Marknadsföring, Kosttillskott, Telefonförsäljning, Omega 3 Kost Nordic, DR-info, Solbrun Beta, Skojare, Bedragaare