Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Försäkringar
  • Förr var villkoren och omfattningen för olika hemförsäkringar i stort sett lika, det spelade i stort sett ingen roll vilken du valde. Men idag är variationen mycket större, konstaterar Konsumentverket efter en granskning.

– Det är något att vara extra vaksam på. En hemförsäkring brukar till exempel innehålla en reseförsäkring också, men nu ser vi företag som istället lägger det som en tillvalsförsäkring. I många hemförsäkringar ingår allrisk, men inte i alla. Vad rättsskyddet omfattar kan också skilja sig mycket åt, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverket.

Myndigheten har inlett en större granskning av hemförsäkringarnas olika delar. Det som har ingått i översynen är avtalsvillkor och förköpsinformation för delarna överfallsskydd, ansvarsförsäkring, rättsskydd, egendomsförsäkring och allriskförsäkring. Dessutom har juristerna tittat på ett moment som kallas krisskydd. Det är en försäkring som kan ge ersättning ifall du behöver uppsöka psykolog eller få någon annan form av krishantering, skriver verket i sitt pressmeddelande.

KoV konstaterade brister hos samtliga bolag. Bland bristerna finns gamla preskriptionsregler, felaktig information om ångerrätt och att viktiga begränsningar i försäkringen inte nämns i informationen till konsumenterna, enligt KoV.

Det gäller alltså att kolla vad din försäkring omfattar, helst innan du tecknar den.

Mer information om hemförsäkringar finns på KoV:s webbplats Hallå konsument.

Andra bloggar om: ,

• Konsumenternas försäkringsbyrå har lanserat en ny webbtjänst för att jämföra bilförsäkringar hos olika bolag. I tjänsten jämförs innehållet i de olika försäkringarna, annorlunda uttryckt – vilket skydd de ger.

Jämförelsen görs med ”betyg” och för flera bolag finns också graden av kundnöjdhet från Svenskt kvalitetsindex med.

För att få exakt pris för en försäkring måste du kontakta respektive bolag, eftersom priset beror på många faktorer, som bilmärke, bostadsort, din ålder, med mera.

Andra bloggar om: ,

• Om du köper en julklapp i form av en elektronikpryl eller en hushållsmaskin kommer säljaren nästan garanterat att erbjuda en extraförsäkring. Många julklappsköpare köper också en sådan, av ren välvilja. Men det är sällan en god idé, som jag tidigare bloggat om.

Det skydd du har i konsumentköplagen, garantin och i hemförsäkringen räcker oftast mer än väl. Dessutom är extraförsäkringens villkor ofta så snåriga att den kan vara värdelös, något som också KO har uppmärksammat.

Inspiration till att ta upp saken på nytt fick jag av en artikel på SvD:s ekonomisajt E24.

– Tänk på att en sån här produktförsäkring bara gäller en produkt medan en hemförsäkring med allriskskydd täcker allt i hemmet. Dessutom finns det många undantag i de här försäkringarna, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverket, till E24.

Tilläggsförsäkringarna är dessutom dyra och fungerar mest som en kassako för säljarna. Släng inte ut pengar i onödan!

• Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har presenterat (pdf) årets undersökning av hur nöjda kunderna är med försäkringsbolagen, något som också uppmärksammas av SvD.

Betygen sammanfattas som vanligt i form av ett index mellan noll och hundra. Ju högre betyg desto högre index, men ett index över 70 är mycket bra och ovanligt.

Inte helt oväntat visar undersökningen ett ökat missnöje med Livbolagen, som är mest drabbade av nedgången på finansmarknaden. Länsförsäkringar tappar mest men även Handelsbanken Liv och SEB Trygg Liv rutschar utför.

Under lång tid har sakförsäkringsbolagen ökat sin kundnöjdhet. Den trenden bröts i år. Samtliga bolag, förutom Folksam, minskar i betyg ochLänsförsäkringar minskar mest. Men Dina försäkringar ligger fortfarande i topp i denna kategori.

• Försäkringsbolag ska inte längre kunna ta ut olika premier av manliga respektive kvinnliga kunder, enligt ett nytt lagförslag. Det skriver integrationsminister Erik Ullenhag (FP) på SvD:s debattsida. Inlägget uppmärksammas av Ekot.

Det är inte så att regeringen helt plötsligt drabbats av jämställdhetsiver utan det är en tidigare dom i EU-domstolen som fått det svenska arbetsmarknadsdepartementet att föreslå att lagstiftningen nu ska ändras.

I dag tillåts olika försäkringspremier beroende på försäkringstagarens kön. Den ordningen är inte rimlig, sammanfattar Ekot ministerns inlägg.

Könsberoende försäkringspremier har hittills motiverats med skillnader när det gäller till exempel livslängd. Men varför politikerna så länge tillåtit detta kan jag inte begripa. Ska det behövas en dom i EU-domstolen för att ändra det som uppenbart är fel?

• Jag har tidigare berättat att KO dragit Moderna försäkringar, som säljer tilläggsförsäkringar för hemelektronik, inför Marknadsdomstolen, MD. KO ansåg att försäkringsvillkoren var oskäliga.

Under sommaren har MD fällt ett avgörande. MD gick på KO:s linje och förelägger Moderna försäkringar att ändra sina villkor, skriver KoV i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av GP.

Utslaget innebär att försäkringsbolaget måste begränsa försäkringstiden till högst tolv månader och om produkten går sönder och byts ska försäkringen gälla även för ersättningsprodukten.

Moderna Försäkringar måste ändra de oskäliga avtalsvillkoren senast den 27 oktober i år.

Utslaget är prejudicerande och kan innebära ändringar för andra liknande försäkringar.

Andra bloggar om: , , , , , ,

• Det kan låta som en självklarhet, men lånar du ut en nyckel till hemtjänst, hantverkare eller en städfirma och blir av med något så gäller inte den vanliga hemförsäkringen. Frågan brukar uppstå med olika mellanrum och tas åter upp av GP.

Villkoren är likartade hos de flesta försäkringsbolag. Har du bara en vanlig hemförsäkring får du ersättning för stöld endast om tjuven olovligen tagit sig in i ditt hem, skriver tidningen.

Om du vill ha ett skydd i alla lägen heter lösningen en tilläggsförsäkring, som brukar gå under namnet allrisk- eller otursförsäkring. Men även med en sådan kan det vara svårt att få ut ersättning. Bevisbördan ligger hos försäkringstagaren, som måste kunna visa både att en stöld ägt rum och när den skedde. Att långt i efterhand upptäcka att smycken, matsilver eller sedlar är borta duger inte, enligt GP.

• En försäkringsrådgivare ska ge råd till sina kunder, men kan samtidigt få rejäla provisioner om kunden övertygas om att teckna en viss försäkring. Frågan är då hur goda råden är.

Nu vill finansinspektionen förbjuda provisionerna, berättar Ekot.

– Vi tycker att det vore bra med ett provisionsförbud. Det är ju väldigt svårt att vara fullkomligt oberoende i sin rådgivning när det har betydelse för den egna plånboken, förklarar Malin Björkmo, avdelningschef för försäkringar och fonder på Finansinspektionen, till Ekot.

Finansinspektionen vill i stället att kunden ska betala för rådgivningen. Dessutom vill FI införa obligatoriska kunskapskrav, ett slags körkort för försäkringsrådgivare.

Förslagen grundar sig på en utredning av Fredric Korling, doktor i civilrätt och expert på finansiell rådgivning, skriver SvD:s E24 i en artikel. Lagarna är otydliga och det drabbar framför allt konsumenterna, enligt Korling

Han föreslår förändringar på en rad punkter, men konstaterar att även EU:s regelverk är otydligt. Korling uppmanar därför FI att gå till EU-kommissionen med frågorna.

Det verkar alltså som om det kommer att ta tid innan ett bättre regelverk finns på plats.

• Svenskt kvalitetsindex (SKI) har varit i farten igen. Den här gången har kunderna fått betygssätta försäkringsbolag.

SKI publicerar sina ganska omfattande pressmeddelanden på nätet i i pdf-form. Är du intresserad av det detta, klicka här. Annars har till exempel SvD:s ekonomisajt E24 och TT publicerat sammanfattningar.

I topp ligger Dina försäkringar och Länsförsäkringar. Dina försäkringar är en samverkan mellan ett 50-tal lokala försäkringsbolag.

-Både Länsförsäkringar och Dina Försäkringar är regionala och lokala aktörer. Det vinner de mycket på, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till E24.. De spelar i en klass för sig.

Men storbolagen klarar sig bra, de följer tätt efter täten. Sist bland de stora bolagen ligger Folksam, skriver E24.

Hur det är för olika typer av försäkringar får du läsa själv.

• hund&katt De flesta som har husdjur vet att det är viktigt att skaffa en försäkring, om djuren skulle bli sjuka. Veterinärkostnader kan bli mycket höga, speciellt om djuret måste opereras. Då är en försäkring mycket värd.

När jag skaffade min första hund fanns det inte många alternativ att välja på, om jag minns rätt. Nu är det många försäkringsbolag som erbjuder djurförsäkringar, bland andra Agria Djurförsäkring, Dina Försäkringar, Folksam, If och Sveland.

Men det finns mycket att tänka på när man jämför villkor och ska teckna en djurförsäkring, läser jag i en artikel i DN. Man ska inte bara jämföra premier och självrisker utan också välja de rätta tilläggsförsäkringarna.

Läs artikeln och fundera. Men det viktigaste är fortfarande att ha en försäkring för sina fyrbenta familjemedlemmar. Det vet jag av egen erfarenhet.