web analytics
  • Efter det att de fyra största mobilleverantörerna skapat betaltjänsten Wywallet har sms-donationerna till välgörenhet minskat radikalt.

    Proceduren för och kravet på att registrera sig upplevs som besvärligt och har dessutom fått flera lokaltrafikbolag att skapa egna system för sms-biljetter.

    Men inte ett rationellt skäl gör förändringen nödvändig.

    Ändringen har inte minst drabbat välgörenhetsorganisationer som Röda korset som sett gåvorna minska radikalt.

    – Sedan Wywallet infördes som enda alternativ har vi sett ett tvärstopp i sms-gåvorna, säger Pär Wilhelmsson på Röda korset, till GP. Även SvD, TT och Ekot har liknande inslag.

    – Vi tycker självklart att det är väldigt olyckligt att det blivit så här eftersom sms-gåvor varit ett väldigt bra alternativ i akuta insamlingar och för givare som snabbt och enkelt vill ge pengar till katastrofer, säger Annika Prine, biträdande verksamhetschef på Frivilligorganisationernas insamlingsråd, FRII, till TT.

    Liknande effekter har setts för lokaltrafiken. Försäljningen av mobilbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholm har rasat sedan den första februari, då ett nytt betalningssystem som kräver registrering på förhand infördes, skriver TT.

    Jag kan inte förstå varför mobiloperatörerna valt att krångla till det, med hänvisning till Betaltjänstlagen som infördes redan 2010, med diverse krav på dem som förmedlade betalningar, bland annat att registrera sig hos Finansinspektionen.

    Men betalningar via operatörerna har fungerat i flera år, och operatörerna har hittills anpassat sig till lagen. Jag börjar i stället undra om de har någon andra baktankar, läs det som andra intäktskällor, för att införa Wywallet. Varför krångla till det so en gång varit enkelt?

    Operatörerna, genom Wywallet, borde backa och göra det rätt, det vill säga enklare.

    Uppdatering: Betaltjänsten Wywallet är att betrakta som ett fiasko, skriver DN i en kritisk artikel. Vissa handlare har tappat 70 procent av kunderna den senaste månaden och användarna rasar mot det krångliga systemet, enligt DN.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, avgör tvister mellan konsumenter och företag som gäller varor eller tjänster. Men nämndens utslag är bara en rekommendation, inte bindande.

    Under 2012 kom det in 11 531 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden. Det är en ökning med 23 procent jämfört med föregående år. Ökningen förklaras med att anmälningar numera kan lämnas via webben.

    Under 2012 sjönk andelen ärenden som fick bifall. I 38 procent av besluten fick konsumenten helt eller delvis rätt, att jämföra med 43 procent år 2011.

    De flesta utslag följs av företagen. Statistik från nämnden visar att följsamheten av nämndens rekommendationer de senaste åren har legat mellan 71 och 76 procent.

    Men det innebär att företagen struntar i nämndens beslut i ungefär vart fjärde fall. Det kan de göra eftersom besluten inte är bindande, de riskerar bara att hamna på Råd&Röns svarta lista.

    Nu har Regeringen beslutat tillsätta en utredning som bland annat ska titta på hur man kan öka följsamheten, skriver Konsumentminister Birgitta Ohlson (FP) på DN Debatt, vilket också uppmärksammas av TT samt av Ekot. Utslagen kan bli bindande.

    Utredningen ska också titta på andra förändringar som kan vara nödvändiga genom nya varor och handelsmönster. Vi handlar exempelvis allt mer via webben.

    Initiativet är bra men jag har också en fundering i samband med utredningen. Skulle det inte vara möjligt att de båda parterna fick framträda inför nämnden, för frågor och klarlägganden. I dag grundas nämndens beslut enbart på skriftliga uttalanden. Det är ytterst få, konsumenter eller företag, som kan uttrycka sig i skrift.

    Andra bloggar om: , ,

  • Om du inte har någon tv-mottagare har du hittills inte behövt betala tv-licens, eller tv-avgift som den egentligen heter. Men nu kan du behöva betala avgiften för datorn eller surfplattan. I och med att Svt börjat sända sina kanaler direkt via nätet måste alla som har en internetansluten dator eller surfplatta börja betala. Smarta mobiler berörs inte.

    Visserligen gäller regeln att man bara behöver betala en avgift per hushåll och företag kan slippa avgiften genom att ”plombera” tv-mottagare och datorer.

    Nu har Radiotjänst börjat ringa dator- och surfplatteägare för att kräva in tv-avgift, avslöjar Computer Sweden. Deras artikel refereras också av TT i många tidningar.

    För den som är kund hos internetleverantören Bahnhof finns ytterligare en möjlighet. De har gratistjänsten ”TV-Stopper” som blockerar Svt Play. Anslutna kunder får ett ”certifikat” som intygar att de inte kan se Svt-tjänsten.

    Själv är jag fortfarande av åsikten att det krångliga och dyra systemet måste överges. Systemet borde i stället skattefinansieras, men public service-pengarna skulle i så fall behöva isoleras från politisk påverkan på samma sätt som begravningsavgiften.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • Det finns marknadsföring som alltid gjort mig förundrad – går någon på den? Till denna kategori hör marknadsföringen av hudkrämer som utlovar ”föryngrad” hy.

    Nu kommer forskning som visar att en av de mest omhuldade tillsatserna med sådan påstådd förmåga, liposomer, i varje fall inte fungerar. Det framgår av en notis från TT. Liposomerna, små runda fettpartiklar, påstås tränga in i huden och ge fantastiska effekter.

    – Våra studier visar att liposomerna går sönder i samma stund de nuddar huden, säger Luis Bagatolli, professor vid avdelningen för biokemi och molekylär biologi vid Syddansk Universitet, till Videnskab.dk skriver TT.

    Så var det med den saken. Dyra krämer fungerar alltså inte. Någon som tror att bantningspiller fungerar?

    Andra bloggar om: , , ,

  • I efterdyningarna av den så kallade hästköttsskandalen nås vi av nyheten att den lasagne som innehåller hästkött ska förstöras.

    Men det finns de som reagerat. Affärsmannen Roy Gustafsson från Sävsjö i Småland har reagera starkt. Han vill istället köpa upp partiet för att ge till behövande. Ett bra initiativ!

    Jag tycker att det är vettlöst att förstöra mat som skulle kunna någon till nytta. Biogas är i och för sig bra, men maten gör större nytta i någon behövandes mage. Vad jag förstår är maten inte otjänlig, bara felmärkt.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Enligt Fastighetsmäklarinspektionen varnades förra året 86 fastighetsmäklare, 24 fick en erinran och 1 en återkallelse av tillståndet. Det är rekordmånga och den vanligaste anledningen till åtgärder är lockpriser och fel i beskrivningen av bostaden, enligt en TT-artikel i många tidningar.

    En anledning till ökningen kan vara den ökade tillsynen enligt den nya mäklarlagen.

    Råd & Rön har en speciell sida med varnade mäklare.

    Andra bloggar om: , ,

  • Telekområdgivarna hjälper missnöjda konsumenter inom områdena TV, bredband och telefoni. Ärenden med missnöjda mobilkunder ökade med 30 procent förra året, berättar Ekot. Det handlar mycket om att säljarna lovat för mycket när det handlar om täckning och abonnemangspriser.

    – Säljare som utlovar täckning fast man inte vet om det stämmer, eller utlovar vissa priser som inte stämmer. Helt enkelt att man inte är tydlig med vad man säljer – utan kanske avsiktligt är otydlig med vad man säljer, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna till Ekot.

    Hans råd till oss konsumenter är att få skriftligt på vad säljaren lovat.

    – Om säljaren inte vågar skriva ner det här löftet – så kanske man inte ska lita på det fullt ut. Och kan de inte lova någonting – då kan man inte heller räkna med det, då får man vara mer försiktig och kolla lite mer noggrant innan man skriver på avtalet, säger han till Ekot.

    Att säljarna ibland drar till med sina löften tror han beror på att de har provisionsbaserad lön.

    En länk till Telekområdgivarna finns i spalten längst till höger.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Skandalen rullar vidare. Bland annat rapporterar nu TT att hästkött misstänks i storköksprodukter och den stora leverantören, Martin & Servera har dragit in Lasagne som kommer från samma leverantör som Findus köpt från. Livsmedelsverket har ännu inte beslutat om eventuella polisanmälningar, men även de stora matkedjorna riskerar dras med, berättar TT (GP, HD, SvD, Ekot).

    Inför ett ”djurens FBI” som kontrollerar Europas inre marknad av livsmedel. Förslaget kommer från EU-politikern Marit Paulsen, FP, i en intervju i DN. Hon anser att fusket är mer utbrett än vi tror.

    Livsmedelsverket har beslutat om provtagning av köttprodukter som finns ute i butik för att undersöka om de innehåller hästkött. I undersökningen ingår olika slags produkter och märken, skriver verket i ett pressmeddelande som också uppmärksammas av DN.

    Skandalen har också gett upphov till andra diskussioner. SvD:s matskribent Henrik Ennart tycker att det är dags att införa kännbara straff för matfuskare. I lantbrukets tidning ATL spekuleras i om skandalen kan stärka varumärket svenskt kött.

    Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

  • Avslöjandet att Findus djupfrysta lasagne kunde innehålla hästkött i stället för det nötkött som deklarerats har fått oväntat stora proportioner.

    När jag läste de första uppgifterna tänkte jag att detta var frågan om fel- eller falskdeklaration och att Findus tydligen inte hade tillräcklig kvalitetskontroll. Det är egentligen inget fel på hästkött, även om britterna misstänkte att det kunde innehålla rester av mediciner.

    Men historien har fått stora proportioner, över hela Europa och inte minst i Storbritannien. Flera dagar efter det ursprungliga avslöjandet är det fortfarande en ”top story” hos BBC. Myndigheter har suttit i krismöten under helgen och ansvariga regeringsföreträdare har avkrävts kommentarer och besked.

    Jag tror att hela historien landar i flera åtgärder. Dels måste allt kött vara möjligt att spåra på ett enkelt vis, från uppfödning till butik. Det nuvarande frihandelssystemet inom EU gjorde att köttet kunde slussas genom flera led i olika länder innan det landade i lasagnen. Ingen verkar ha haft koll på vad det var och var det kom ifrån, allra minst Findus.

    De företag som sätter slutprodukterna på marknaden, i det här fallet Findus, måste ha en bättre kvalitetskontroll. Annars kan vi som konsumenter inte lita på dem eller vad som står på innehållsdeklarationen.

    De ansvariga myndigheterna, i Sverige Livsmedelsverket, måste förbättra sina kontroller. De är i dag bara inriktade på att kontrollera att produkterna inte är sjukdomsframkallande. Verket måste också ta en annan uppgift på allvar, att kontrollera att produkterna är rätt deklarerade.

    Dessutom måste vi konsumenter vara beredda att betala för bra produkter. De går inte att få nästan gratis!

    Du kan läsa olika artiklar via dessa länkar: BBC, SR1, DN1, GP1, HD1, GP2, SR2, HD2, DN2, SvD1, DN3, SR3, SR4, DN4, SR4, SvD2, SR5, DN5, SR6, SvD3.

    Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

  • För drygt ett år sedan sänktes restaurangmomsen. Enligt Regeringen skulle det leda till sänkta priser, vilket gör att fler äter ute och därigenom skapas fler jobb i branschen. Regeringen väntade sig att sänkningen skulle leda till 6 000 nya jobb.

    Hur det blev med de nya jobben återstår att se, men priserna sjönk inte, åtminstone inte på luncher. I stället nådde priserna en ny rekordnivå, enligt restaurangsajten Gastrogates lunchprisindex för 2012. Undersökningen uppmärksammas av TT och GP borrar bland priserna i sin region.

    – Många krögare har prioriterat annat än prissänkningar för att klara konkurrensen. Bättre service genom nyanställningar och bättre råvaror är vanliga strategier för att få flera matgäster, säger Elias Norström, vd Gastrogate, i företagets pressmeddelande.

    Hur det är med den saken är omöjligt att veta. Pengar till ägarna kan också vara en förklaring i en tuff bransch.

    Snittpriset för året ligger på 79:10 kr. Som vanligt är Stockholm dyrast, där är snittpriset 81:30 kronor. Slussenområdet toppar, också som vanligt, med 95:80.

    I Göteborg kostar det i snitt 77:20 kronor, om man inte åker till Hisingen eller Mölndal/Kållered, där det kostar 73 kronor jämnt.

    I både Stockholm och Göteborg kostade den genomsnittliga lunchen en krona mer i fjol jämfört med 2011, medan priset i Malmö förra året ökade med 2:90, skriver TT.

    Vi väntar med spänning på jobbsiffrorna. Vad kostade varje nytt jobb, momssänkningen beräknades kosta 3,5 miljarder.

    Andra bloggar om: , , , , ,