web analytics
  • Erbjudandet från StjärnaFyrkant lät så bra. Hon skulle få en ny mobil gratis, bara hon förlängde sitt abonnemang. Men så kom en räkning med 100 kronor i förhöjd månadsavgift, och hon vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

    Hon försökte förmå StjärnaFyrkant att ta tillbaka telefonen mot hävning av abonnemanget, men det blev nej, läser jag i GP.

    I sin inlaga till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, skrev företaget att det inte agerat på något sätt som kan föranleda missnöje, och att villkoren tydligt framgår av bekräftelsen som skickats till kunden.

    Men ARN delade inte den uppfattningen, utan menade att bekräftelsen som skickats ut kan tolkas som att kunden inte behöver betala någon förhöjd avgift. ARN rekommenderade företaget att låta kvinnans avgift vara som tidigare, 69 kronor i månaden, skriver GP.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Konsumentverket ska träffa de stora teleoperatörerna för att klargöra att de har ett större ansvar för sina fakturor än de hittills har velat kännas vid. Missnöjda kunder ska kunna vända sig till sin operatör för att slippa betala för oönskade poster på räkningen, menar jurister på Konsumentverket. Det berättar SvD.

    Skojeri med betal-sms har varit en följetong här på bloggen. Många, inte minst ungdomar, har råkat illa ut. De företag som skickar sms:en är ofta lokaliserade utomlands och är omöjliga att komma i kontakt med. Mobiloperatörerna har hittills sagt ifrån sig allt ansvar.

    Nu vill alltså Konsumentverket diskutera saken med operatörerna.

    – Vår uppfattning är att man alltid kan vända sig till operatören eftersom operatören har förmedlat betalningen, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket. Vi anser att ett abonnemang är en kredit och enligt konsumentkreditlagen kan man göra gällande samma rättigheter gentemot den som har förmedlat krediten som den man har avtalet med, säger han till SvD.

    Vi får väl se hur det går med överläggningarna. Själv tycker jag att operatörerna borde ta ansvar för att stoppa skojeriet. Hittills har de gjort det för enkelt för sig, och svårt för kunderna.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Var fjärde kund hos mobiloperatörer, nätleverantörer och digital-tv-bolag har haft anledning att klaga senaste året. Hanteringen av klagomålen har dessutom varit undermålig. Det visar årets undersökning, Telekom 2009, från Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Undersökningen refereras av SvD:s ekonomisajt E24.

    I år har kunderna bedömt tillgänglighet till operatören och kvalitet på den information som erhålls som viktiga faktorer för att vara nöjd eller inte nöjd med sin operatör, skriver E24. En fjärdedel av kunderna har varit i kontakt med sin leverantör på grund av fel och störningar på sitt digital-tv-abonnemang (allt från tekniska problem till fakturafrågor).

    Högst andel klagomål har Telia och Viasat men medan Telia får höga betyg för hur de hanterar kundernas klagomål får Viasat lägre betyg. Sämst betyg för sin klagomålshantering får ComHem och högst betyg noteras för Boxer.

    Det är inte första gången som ComHem får kritik för sin kundservice, de verkar ha överlägset störst andel missnöjda kunder. Trots tidigare löften om bot och bättring verkar inget ha hänt. Tyvärr är många fastigheter bundna till ComHem när det gäller digital-tv, så kunderna kan inte rösta med fötterna och byta operatör.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Jag har bloggat om ”Äkta vara” flera gånger på sistone, och här kommer mer. ”Äkta vara” har ju licensierat sin hemsnickrade märkning till City-gross som märker vissa varor med ”Äkta vara, mat utan tillsatser” och det har uppmärksammats av Livsmedelsverket.

    Livsmedelsverket anser att märkningen kan vara vilseledande bland annat eftersom varor märks som ”mat utan tillsatser” trots att de i vissa fall innehåller tillsatserna bakpulver och pektin, skriver verket i ett pressmeddelande.

    – Vi förstår att intentionen med märkningen är att vägleda konsumenterna, en ambition som är lovvärd. Samtidigt är märkning av livsmedel omgärdat av lagstiftning som ställer höga krav på att konsumenten inte ska riskera att vilseledas. Tyvärr lever inte märkningen ”Äkta vara, mat utan tillsatser” upp till de kraven, säger Göran Anér, chefsjurist på Livsmedelsverket.

    Andra bloggar om: ,

  • I år har importerade frysta hallon vållat fem utbrott av vinterkräksjuka.

    – Koka upp hallonen innan du gör smoothies, då dör viruset som orsakar magsjukan, säger Mats Lindblad, mikrobiolog på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

    Utbrott av vinterkräksjuka på grund av importerade frysta hallon kommer och går. I fjol vållade de inga kända utbrott av magsjuka, året innan misstänktes importerade frysta hallon vara smittkälla vid tre utbrott.

    – I år har det redan förekommit fem utbrott, bland annat i Eskilstuna, Alingsås och nu senast i Östhammar. Utbrotten kan ske när importerade frysta hallon används utan att kokas upp. I år har flera av utbrotten varit kopplade till smoothies gjorda på importerade frysta hallon, säger Mats Lindblad.

    Även Finlands livsmedelssäkerhetsverk Evira rapporterar utbrott av magsjuka på grund av importerade frysta hallon. Vinterkräksjuka orsakas av så kallade norovirus. Dessa virus dör vid upphettning.

    Andra bloggar om: , ,

  • I reklam för så kallad naturkosmetik är det vanligt att de ingredienser som inte finns i produkten deklareras. Det kan skapa förvirring hos konsumenten, enligt en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har gjort. Även SvD har en artikel om granskningen.

    Enligt undersökningen r det svårt för konsumenten att verkligen veta vad som ligger bakom den lockande reklamen. I många fall hänvisas till olika märkningar som för de allra flesta är helt okända eller studier som få har läst, skriver SvD.

    – I viss mån kan man få ut studierna, men det är väldigt svårt för en vanlig konsument att förstå vad de innebär. Ta debatten om parabener: för konsumenten blir det lätt att alla parabener är farliga, men om man grottar ner sig i forskningen så är det bara vissa parabener som är ifrågasatta, säger Ulrika Lamberth, KfS, som författat rapporten.

    Enligt rapporten saknas också en definition av vad naturlig kosmetik egentligen är. Det öppnar upp för olika tolkningar och idag finns det produkter på marknaden som påstås vara naturliga men som i själva verket är en blandning av syntetiska och naturliga ingredienser.

    – Är man intresserad av vilka ingredienser som ingår måste man kolla innehållsförteckningen. Men den är samtidigt svår att läsa, eftersom det är latinska namn i den och för en konsument blir det inte så lätt att förstå, säger Ulrika Lamberth till SvD.

    Andra bloggar om: , ,

  • Ungkonsument.se är en ny webbplats med tips om vad man ska tänka på före ett köp och vad man har för rättigheter när något går fel. Bakom står Konsumentverket och Konkurrensverket som vill hjälpa tonåringar att bli smartare konsumenter, skriver verken i ett pressmeddelande.

    Mobiltjänster, abonnemang, mode, lån och internet är bara några exempel på lockelser och möjligheter i ungdomars vardag. I dag är det ett måste att tidigt lära sig se igenom alla glammiga erbjudanden och bli en medveten konsument.

    Syftet med Ung Konsument är att ge ungdomar i åldern 13 till 18 år grundläggande information om vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument. Vad man ska tänka på före ett köp och vad man har för rättigheter när något går fel.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Tobaksbolaget Swedish Match tillsätter ett ämne i snuset som ökar mängden av så kallat fritt nikotin, den typ av nikotin som enligt forskare är mest beroendeframkallande. Men det vet inte kunderna, avslöjar Tv4-programmet Kalla Fakta. TT refererar avslöjandet i en artikel som publiceras i många tidningar.

    Mätsiffror som TV4:s Kalla fakta tagit del av visar att de storsäljande portionssnusen General och Ettan innehåller över 80% fritt nikotin.

    Enligt Kalla Fakta tillsätts det surhetsreglerande ämnet E 500 i snus för att öka mängden av så kallat fritt nikotin, den typ av nikotin som enligt forskarna är mest beroendeframkallande.

    – Ju högre dos av nikotin man får i sig, desto snabbare kommer man in i ett beroende säger docent Rosaria Galanti, Institutet för folkhälsovetenskap, till TT.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Husdjur 26.10.2009 1 Kommentar

    Hund&katt2 Nu kan en orolig djurägare hitta information på nätet, läser jag i ATL.

    Genom den nya sajten, veterinaren.nu, kan djurägarna själva snabbt ta reda på om de symptom som husdjuret visar är allvarliga eller om det är en lindrig krämpa som går över på en dag. På sajten finns dock möjlighet att ställa frågor till veterinären.

    Andra bloggar om: , ,

  • För några dagar sedan bloggade jag om sajten Äkta vara. Det har hänt mer sedan dess. Bland annat har Joakim på bloggen Hygienkonsult ifrågasatt trovärdigheten hos Äkta vara.

    Han konstaterar att Äkta vara utger sig för att vara en ”ideell konsumentförening” trots att den uppenbarligen består av fem personer. Föreningen säljer också rättigheter till en ny livsmedelsmärkning – ”Äkta vara”. Kravställning och ”certifiering” sköter de själva.

    Jag citerar Joakim: ” All annan form av seriös certifiering, där det avgörs om en specifik märkning (KRAV, Nyckelhålet, Fairtrade) ska få användas på en specifik produkt, utförs av en oberoende tredje part, oftast certifieringsföretag, som är ackrediterade och godkända av SWEDAC*. Om de inte var oberoende skulle märkningen tappa all form av trovärdighet. En trovärdighet som tyvärr saknas hos Äkta vara.”

    Även Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm ifrågasätter ”Äkta vara” och dess frontfigur Mats-Eric Nilsson på sin blogg. Hon ställer ett antal frågor till honom.

    Hon ställer ett antal frågor till Mats-Eric. Jag citerar en: ” Du säger att det inte behövs tillsatser om man hanterar maten rätt. Kan du utveckla vad du menar med det?”

    Där slår hon huvudet på spiken. Det är lätt att komma med svepande formuleringar utan att förklara sig. Tror ni att hon kommer att få svar?

    Själv ifrågasätter jag varför ”Äkta vara” finns. Profiterar man på den oro för tillsatser som skapats genom all uppmärksamhet för Mats-Erics, delvis mycket okunniga, bok ”Den hemlige kocken”.

    Andra bloggar om: , , ,