I regel säger butikerna nej till kunder som vill byta eller klaga om de inte har med sig kassakvittot. Då vet vi ju inte att varan verkligen är såld här, brukar svaret lyda, berättar GP.
Men nu har en kvinna i Göteborg fått rätt av ARN trots att kvittot saknas och felet upptäcktes först efter tio månader.
Ärendet gäller en tröja från Redgreen Haugaard Shop på Korsgatan i centrala Göteborg. Kunden, en kvinna från Hisingen, köpte den sommaren 2007 men tog fram och började använda den först våren 2008. Då gick den sönder nästan genast. Enligt kunden var trikåstickningen felaktig.
Butiken nekade ta emot reklamationen med just det argument som återges ovan. Dessutom ansåg företaget att skadan uppstått genom att tröjan tvättats ihop med något föremål, kanske en dragkedja, som hakat fast i stickningen.
Nämnden konstaterar att kunden har ett kontoutdrag som visar att hon handlat på Redgreen Haugard Shop den dag hon uppgivit. Butiken förnekar inte att tröjan fanns i deras sortiment eller att priset var det som kunden redovisat. Därmed är det styrkt – även utan kvitto – att tröjan kommer därifrån, fastslår ARN enligt GP.
Det intressanta med det här ärendet är att man kan få rätt trots att själva kvittot saknas. Men man måste fortfarande kunna göra det troligt, här via kontoutdrag, att man handlat i butiken.
Andra bloggar om: Kvitto, Reklamation, ARN, Allmänna reklamationsnämnden