web analytics
  • Foto: Kristdemokraterna

    Foto: Kristdemokraterna

    Göran Hägglund, tidigare partiledare för Kd och främsta pådrivare av den så kallade apoteksreformen, har kallat den succé. Jag är fortfarande mycket kritisk till den.

    Enligt propagandan skulle den leda till ökad tillgänglighet och lägre priser, men enligt min uppfattning blev det varken eller utan i stället tvärt om.

    Nu summeras effekterna av ”reformen” i en artikelserie i DN.

    Den första artikeln granskar DN om priserna har blivit lägre. Det gäller då receptfria läkemedel, receptbelagda läkemedel har sedan tidigare varit prisreglerade. DN har jämfört priserna för 105 receptfria läkemedel. Jämförelsen utgår från priserna år 2008, året före ”reformen”, och år 2015. Slutsatsen blir att receptfria läkemedel har blivit dyrare efter omregleringen, i vissa fall har priserna ökat med mer än 50 procent.

    Så var det med det löftet.

    Den andra artikeln gäller tillgängligheten. Tidningen konstaterar att apoteken har blivit betydligt fler efter omregleringen. Dessutom har öppettiderna förbättrats.

    Men var har de nya apoteken öppnats? Här i Stockholm har vi snart apotek i varje gathörn, men hur har det blivit i glesbygd?

    Av de 486 apotek som har öppnats i Sverige hade över hälften (266 stycken) ett apotek sedan tidigare inom en 500-metersradie, skriver tidningen. I shoppingcentrum finns det numera ofta inte bara ett apotek utan flera. Så många som 85 apotek öppnades inom en 100-metersradie från en annan verksamhet.

    Antalet apotek i glesbygdskommuner har varit oförändrat. Däremot har antalet apoteksombud, det vill säga utlämningsställen för läkemedel på mindre orter, minskat betydligt. Detta enligt DN.

    Sen kan man visserligen lägga till att du numera kan köpa vissa receptfria läkemedel på nya ställen, som bensinstationer och matbutiker. Å andra sidan är det numera svårt att få reda på var du kan hitta ett visst läkemedel, speciellt receptbelagda och mindre vanliga. Någon samordning finns inte.

    Alltså, fler apotek i tätt befolkade områden, men sämre tillgänglighet i glesbygd. Så funkade det löftet.

    Som jag flera gånger skrivit, som helhet är omregleringen, reformen, eller vad du än kallar den, ett fiasko. Göran Hägglund borde skämmas. Ordentligt, och dessutom erkänna vad resultatet blev – ett fiasko!

    Andra bloggar om: , , , ,

  • telemarketingKonsumentverket (KoV) har låtit genomföra en undersökning om konsumenters inställning till telefonförsäljare. Drygt tusen personer har svarat på frågorna. Resultaten sammanfattas i ett pressmeddelande rubricerat ” Massivt missnöje med telefonförsäljning”.

    KoV sammanfattar resultaten:
    • Endast en procent av konsumenterna är positiva till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där de inte är kund.
    • En majoritet (58 procent) upplever att det är lätt att bli vilseledd eller lurad av telefonförsäljare.
    • Mer än var tionde konsument (11 procent) upplever att de har tackat nej till ett erbjudande över telefon men ändå fått en leverans.

    Undersökningen är en uppföljning av en undersökning tre år tidigare, med liknande resultat. För att komma tillrätta med många av problemen har Konsumentverket tidigare föreslagit fram att en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. En utredare la fram samma förslag till regeringen i maj 2015. Nu anser Konsumentverket att det är hög tid för politikerna att ta problemen på allvar.

    Jag kan inte annat än instämma med Konsumentverkets förslag. En skriftlig bekräftelse skulle lösa flera problem. Det är obegripligt att lagstiftarna inte tagit tag i detta.

    Uppdatering: Tidigare har KO stämt teleoperatören Fastcom för att få ett förbud mot operatörens kritiserade marknadsföring. Patent- och marknadsdomstolen gav KO rätt och utfärdade ett förbud. Nu går KO vidare och stämmer även Fastcoms callcenterbolag, Telework, för medverkan. Det berättar KoV i ett pressmeddelande.

    Andra bloggar om: , , , ,