Det ska bli enklare för konsumenterna att anmäla och att det går att klaga på fler varor och tjänster hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Fler områden ska kunna prövas och belopps- och tidsgränser förändras. Det berättar DN i en artikel. Förändringarna föreslås träda i kraft vid halvårsskiftet 2015.
Förändringarna grundar sig på förslag från Konsumenttvistutredningen som lade fram sommaren förra året.
Fler områden ska kunna prövas i nämnden. Det gäller exempelvis tvister kring förbrukning av el och telefoni, värmepumpar, konst och antikviteter samt spel och lotterier.
– I framtiden kommer det nästan inte att finnas några undantag förutom hälso- och sjukvårdstjänster och områden som hanteras av privata nämnder, säger Britta Ahnmé Kågerman, chef för ARN, till DN.
ARN har beloppsgränser för olika områden, en del förändras. För klagomål inom bostadssektorn sänks exempelvis värdegränsen från 2000 kronor till 1000 kronor. Konsumenterna ska också få ett år på sig att komma in med anmälan till ARN, jämfört med sex månader i dag, skriver DN.
Men utredningen föreslår också att de branscher som vill kan inrätta privata branschnämnder som kan fatta beslut när konsumenter och företag är oeniga.
DN:s artikel verkar grunda sig på uppgifter från ARN. Vi får avvakta Regeringens lagförslag för närmare detaljer. Det väntas komma under våren.
Men jag hoppas att det slutliga förslaget ska innehålla bestämmelser om att utslagen i ARN ska bli tvingande. I dag är det alldeles för många företag som struntar i utslagen.
Andra bloggar om: Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Klagomål, Konsumenträtt