web analytics
  • Det ska bli enklare för konsumenterna att anmäla och att det går att klaga på fler varor och tjänster hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Fler områden ska kunna prövas och belopps- och tidsgränser förändras. Det berättar DN i en artikel. Förändringarna föreslås träda i kraft vid halvårsskiftet 2015.

    Förändringarna grundar sig på förslag från Konsumenttvistutredningen som lade fram sommaren förra året.

    Fler områden ska kunna prövas i nämnden. Det gäller exempelvis tvister kring förbrukning av el och telefoni, värmepumpar, konst och antikviteter samt spel och lotterier.

    – I framtiden kommer det nästan inte att finnas några undantag förutom hälso- och sjukvårdstjänster och områden som hanteras av privata nämnder, säger Britta Ahnmé Kågerman, chef för ARN, till DN.

    ARN har beloppsgränser för olika områden, en del förändras. För klagomål inom bostadssektorn sänks exempelvis värdegränsen från 2000 kronor till 1000 kronor. Konsumenterna ska också få ett år på sig att komma in med anmälan till ARN, jämfört med sex månader i dag, skriver DN.

    Men utredningen föreslår också att de branscher som vill kan inrätta privata branschnämnder som kan fatta beslut när konsumenter och företag är oeniga.

    DN:s artikel verkar grunda sig på uppgifter från ARN. Vi får avvakta Regeringens lagförslag för närmare detaljer. Det väntas komma under våren.

    Men jag hoppas att det slutliga förslaget ska innehålla bestämmelser om att utslagen i ARN ska bli tvingande. I dag är det alldeles för många företag som struntar i utslagen.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Under de senaste åren har det varit en rad längre avbrott i mobil- och internettrafiken. Ibland har orsaken varit misslyckade uppdateringar av programvara, ibland nedrivna ledningar i samband med oväder.

    Nu sätter den övervakande myndigheten, Post- och telestyrelsen (PTS), ned foten och ställer ökade krav på operatörerna. Det är DN som kommer med nyheten som refereras av TT och också uppmärksammas av Ekot.

    PTS vill stärka driftsäkerheten i näten. Bland annat ställs krav på dubbla uppkopplingar, så kallad redundans, till viktiga knutpunkter. Dessutom ökar kraven på reservel, till exempel med hjälp av lokala generatorer. Reservelen ska kunna fungera i 24 timmar. Hur misslyckade uppdateringar ska kunna undvikas framgår inte.

    Om kraven på driftsäkerhet inte uppfylls kan PTS kombinera sina påpekanden med viten, en ekonomisk piska. De nya kraven ska träda i kraft i september.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • Foto: Tage Olsin, Wikipedia commons

    Foto: Tage Olsin, Wikipedia commons

    Som vanligt gäller en rad nya lagar som påverkar oss konsumenter från 1 januari 2015. Här följer några av de viktigaste nyheterna, jag har tagit hjälp av en kortfattad sammanställning i DN.

    Automatisk förlängning av avtal, exempelvis för gymkort, har varit ett problem som jag skrivit om några gånger. Hittills har sådana avtal kunnat förlängas automatiskt, om kunden inte aktivt sagt upp det.

    Från och med 1 januari blir det krav på näringsidkare att skriftligen påminna kunden om avtalstidens utgång senast en månad i förväg.

    Ett bättre skydd för taxiresenärer införs också. Sedan avregleringen 1990, då prissättningen släpptes fri, har så kallad fultaxi med rena skojarpriser varit ett problem. Som jag berättat tidigare valde den tidigare regeringen att införa utökad informationsplikt för att angripa problemet. Själv tycker jag att ett pristak vore bättre.

    Om jämförelsepriset överstiger 500 kronor måste resenären tydligt upplysas om detta i samband med beställning, sammanfattar DN. Prisuppgiften ska ange det pris som resan som högst kan komma att gå på.

    För oss som använder tobak och dricker alkoholhaltiga drycker höjs priserna, genom höjd tobaks- och alkoholskatt. På snus höjs punktskatten med 12 procent och 6 procent för övrig tobak. Spritskatten höjs med 1 procent och för vin, öl och övriga alkoholhaltiga drycker är höjningen 9 procent.

    Dessutom blir det dyrare att ha bil för många. Skatten höjs för ett flertal bilar, lätta bussar och lätta lastbilar i det koldioxidbaserade systemet.

    Uppdatering: För bilägare som redan betalat fordonsskatt för en del av året kan skattehöjningen innebära att de måste göra en extra inbetalning. ”Vi bedömer att ägarna till cirka en miljon bilar kommer att behöva göra en extra inbetalning. Vi skickar ut avierna under nästa vecka och det är samma betalningsregler som gäller som för fordonsskatten normalt”, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande, enligt TT i flera tidningar.

    Andra bloggar om: , , , , , , ,