web analytics
  • Att jag tycker att det mesta av dagens reklam är en ren förolämpning av vår intelligens är knappast någon hemlighet för bloggens läsare. Det kanske beror på att majoriteten av all reklam görs av personer som har mössan på inomhus. De tror att männikor är lika korkade som dem själva. Men jag är tydligen inte ensam.

    Tre fjärdedelar av svenskarna väjer undan för reklamen i radio, tv och på internet. För att folk inte ska zappa förbi inslag som Ica-Stig och Telia-familjen måste annonsörer, reklambyråer och medier bli bättre på att göra reklamen relevant och mindre påträngande, läser jag i SvD.

    Bortåt 1,7 miljoner telefonnummer är spärrade i Nix-registret och 25 procent av hushållen har en ”reklam nej tack”-skylt på dörren. Fler köper hårddiskspelare för att kunna spela över tv-reklamen, och slänger direktreklamen rätt i soptunnan.

    Enligt en undersökning från Sifo undflyr tre fjärdedelar av svenskarna aktivt reklamen i tv, radio och på nätet, och runt 40 procent läser inte annonserna i dagspress och i magasin. Totalt 91 procent av svenskarna undviker reklamen i någon mediekanal och hela 22 procent undviker den i alla medier.

    Större valmöjligheter i kombination med ökad tidsbrist gör att folk skärmar av och ”röstar med fötterna”, säger Peter Callius, som ligger bakom undersökningen. Men det främsta skälet är den allmänna budskapströttheten i och med den lavinartade medieutvecklingen de senaste åren. Tv-digitalisering och internets framväxt har i kombination med fler gratistidningar, kvällstidningsbilagor och magasin gjort att vi har fler medier än vi kan räkna. Detta gör oss mer selektiva och benägna att skärma av, tror Peter Callius.

    Och inte nog med att medierna har blivit fler. EU klubbade i fjol igenom nya reklamregler för tv som betyder fler reklamavbrott och mer produktplacering. Dessa ska börja gälla från 2009. Sedan i februari i år har TV4 ökat sin reklamtid med 50 procent, vilket innebär att kanalen sedan starten 1990 har fördubblat reklamtiden till 12 minuter per timme, lika mycket som TV3 och Kanal 5 som sänder från Storbritannien, skriver SvD.

    Att EU är ett marknadsprojekt är inget nytt. Men vill reklammakarna få oss att titta på reklamen får de nog omvärdera vår intelligens. Korkad reklam är det ingen som vill titta på, eller få i brevlådan. När får vi nintelligent reklam för intelligenta människor?

    Andra bloggar om: ,

  • Priser, Telekom 29.11.2008 1 Kommentar

    Teleoperatörerna tar i allt större utsträckning betalt per påbörjad minut, i stället för per sekund som var praxis tidigare. Detta gör att konsumenternas teleräkningar skjuter i höjden, enligt en granskning från Post- och telestyrelsen, PTS, som refereras av Computer Sweden.

    Kostnaden för ett samtal som pågår i en minut och en sekund blir nära dubbelt så hög med minutdebitering jämfört med sekunddebitering. Det är framför allt för kontantkort som minutdebitering blivit vanligare det senaste året, enligt PTS.

    Även andra dolda kostnader har ökat. Till exempel inträdesavgifter för abonnemang, öppningsavgifter och avgifter för pappersfakturor, skriver CS.

    Andra bloggar om: ,

  • Det blir billigare att ha en tjänstebil nästa år. Förmånsvärdet minskar med upp till 350 kr i månaden, läser jag på DN:s motorsajt Alltommotor.

    Det står klart sedan statslåneräntan under fredagen noterats till rekordlåga 2,89 procent. Det kompenserar mer än väl att basbeloppet, den andra rörliga parameter som ingår i förmånsvärdeskalkylen, höjs med 1 800 kr till 42 800 kr.

    – Att som idag koppla förmånsvärdet till basbeloppet och statslåneräntan är ett förlegat system, som varken speglar dagens faktiska bilkostnad eller bilens miljöegenskaper, vilket kanske är den viktigaste parametern vid bilvalet idag, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.

    Den nuvarande beskattningen av förmånsbilar infördes 1997 och syftet med systemet var att storleken på förmånsvärdet ska motsvara kostnaden att själv äga motsvarande bil, enligt sajten.

    Andra bloggar om: , , ,

  • EU, Telekom 28.11.2008 1 Kommentar

    Lagom till nästa sommarsemester vill EU-länderna införa ett maxtak för vad det får kosta att skicka sms utomlands, enligt TT.

    Telekomministrarna enades om att maxpriset för att skicka ett sms från ett annat EU-land ska vara 11 cent, motsvarande 1:10 kronor. I dag är snittkostnaden 29 cent, exklusive moms. Men priserna varierar kraftigt mellan olika medlemsländer och operatörer, enligt TT.

    Men jag får tydligen fortsätta att tjata mig blå om ett pristak för datatrafik, mobilsurf eller mobilt bredband. Men telekomministrarna vill inte ha ett pristak för konsumenter när det gäller datatrafik, utan nöjer sig med att reglera avgifterna som operatörerna kan ta ut mellan sig. Däremot införs en möjlighet för kunden att välja en gräns för hur mycket han eller hon vill kunna surfa för utomlands, skriver TT.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Chipstillverkaren Estrella återkallar 50 000 påsar med varumärket Grill chips med den 6 april nästa år som bäst före-datum, enligt en TT-notis.

    En kryddblandning som innehåller mjölkpulver har av misstag använts i en del av påsarna. Innehållet kan vara farligt för mjölkallergiker och laktosintoleranta. Därför återkallar Estrella samtliga förpackningar som tillverkades den dagen, meddelar bolaget.

    Andra bloggar om: ,

  • Efter ett ökat antal attacker mot persondatorer senaste veckan varnar nu Microsoft för masken ”Conficker.A”. Rådet är att ladda ner den senaste säkerhetsuppdateringen från företaget, skriver SvD.

    Under helgen som gick ökade antalet attacker mot Windowsdatorer markant och Microsoft går därför nu ut med en varning. Buggen som masken utnyttjar publicerades förra månaden och Microsoft släppte inom kort en uppdatering som täpper till säkerhetshålet, varnar Computer Sweden.

    Användare som ännu inte har uppdaterat sina datorer kan ladda ned buggfixen från Microsofts webbplats, enligt CS.

    Själv kan jag lugnt luta mig tillbaka. Jag använder, av säkerhetsskäl, ingen programvara från Microsoft, förutom Word. Definitivt ingen programvara som kommunicerar med Internet.

    Sedan många år arbetar jag helst på Mac, när jag själv får välja. Det beror framför allt på min bakgrund som forskare inom användargränssnitt. Mac är helt enkelt lättare att använda, man behöver inte tänka baklänges.

    Om det fortfarande är någon som tror att alla dessa pc-virus beror på att Windows är mer spritt, kan denna någon läsa på här.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Jag blir alltid glad när en spammare åkt dit. Nu läser jag om ett storskadestånd på SvD:s ekonomisajt E24. Spammaren Adam Guerbuez och hans bolag Atlantis Blue Capital har dömts att betala 873 miljoner dollar, motsvarande 7,2 miljarder kronor, till Facebook. Spammen skickades från falska Facebook-konton.

    Skälet till mångmiljardskadeståndet är att Adam Guerbuez har skickat spam inom Facebook systemet. Han har försökt marknadsföra allt från marijuana och sexprodukter till ringsignaler via spammen.

    Facebook räknar inte med att Guerbuez kan betala hela summan men hoppas om inte annat att det stora skadeståndet ska avskräcka andra spammare, skriver E24.

    Spam, Facebook

  • Varje vecka polisanmäls mellan fem och tio bedrägerier på Malmös Jetmackar. I går kväll drabbades en kvinna i Malmö, berättar Sydsvenskan.

    Kvinnan stoppade in sitt betalkort och knappade in koden för att tanka – men någon bensin kom inte.

    Hon la märke till att en man vid pumpen intill började tanka i samma ögonblick. När hon konfronterade den unga mannen sa han att han betalat kontant. I själva verket fyllde han tanken med gratisbensin som debiterades på kvinnans kort.

    På Jets mackar finns det inte någon möjlighet att välja från vilken pump som man ska tanka. När någon stoppat in sitt kontokort blir det därför fritt fram att tanka från vilken pump som helst.

    – Tyvärr har det här kommit att utnyttjas av bedragare som står och lurpassar vid pumparna, säger Christel Nettelvik, Sverigechef på Jet.

    Eftersom bedrägerierna ökar funderar företaget på att införa pumpvalsknappar på sina stationer.

    – Vi överväger saken, säger hon och uppmanar samtidigt alla drabbade kunder att kontakta företaget för att få ersättning, enligt tidningen.

    Andra bloggar om: , ,

  • Att det nästan ständigt är rea hos Hemtex är ingen nyhet, jag har bloggat om det tidigare. Nu vill Konsumentverket sätta stopp för den här försäljningsmetoden, läser jag i GP.

    I sin undersökning finner Konsumentverket att Hemtex under tiden september 2007 till augusti 2008 brukat ordet rea under två perioder och i sammanlagt 137 dagar, eller närmare fem månader.

    Enligt KoV kan en realisation i verklig mening ha en varaktighet av högst några få veckor. ”Ett reklampåstående om realisation måste därför i regel anses missvisande om realisationen pågår mer än cirka två månader om året”, skriver KoV i en delgivning till Hemtex advokatbyrå.

    Hemtex har i ett tidigare svar till KoV anfört att det i branschen är vanligt med rea två gånger om året. I övrigt har bolaget kortare ”rensningar” och ”städningar” en gång på hösten och en gång på våren. Hemtex skriver även att i en sällanköpsbransch tar det längre tid att arbeta bort överlager och felköp, än i exempelvis klädesbranschen.

    Dessa argument biter dock inte på KoV.

    – Jag tycker att överträdelsen är ganska klar och det är rimligt med ett förbud. Det går helt enkelt inte att ha rea nästan hälften av årets dagar, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket till GP.

    Andra bloggar om: , ,

  • ag ser dom överallt, och de är lockande billiga. En tia för en adventskalender med choklad bakom varje lucka är nog många barns dröm.

    Jag är lie stelbent när det gäller godis, håller stenhårt på det där med lösrdagsgodis. Pojkarnas mamma är lite mer liberal, men det beror nog på att hon är mer godisråtta än jag. Och när pojkarna är hos mormor är det godis mest varje dag, men det tror jag beror på att mormor, trots övervikt, vill ha en anledning att äta godis själv.

    Åter till godiskalendern, som DN:s barnsajt har en artikel om.

    – Det är ingen fara att låta dem äta lite godis, bara de gör det i samband med andra måltider så att det sker i anslutning till tandborstning, säger barndietisten Sara Ask, nutritionist, till Alltombarn.

    Men samtidigt backar hon och ger alternativ.

    – Om man har lite fantasi så kan man komma på 24 andra små saker som man kan slå in i pyttesmå paket. Det kan till exempel vara små suddgummin eller klistermärken, säger hon.

    Jag kan fortfarande inte begripa varför ungarna måste ha något varje dag. Är inte en adventskalender med bilder tillräckligt spännande, i sig? Varför tjuvtittar ungarna annars bakom luckorna? Det gjorde i alla fall jag – utan godis!

    Andra bloggar om: , , ,