Att jag tycker att det mesta av dagens reklam är en ren förolämpning av vår intelligens är knappast någon hemlighet för bloggens läsare. Det kanske beror på att majoriteten av all reklam görs av personer som har mössan på inomhus. De tror att männikor är lika korkade som dem själva. Men jag är tydligen inte ensam.
Tre fjärdedelar av svenskarna väjer undan för reklamen i radio, tv och på internet. För att folk inte ska zappa förbi inslag som Ica-Stig och Telia-familjen måste annonsörer, reklambyråer och medier bli bättre på att göra reklamen relevant och mindre påträngande, läser jag i SvD.
Bortåt 1,7 miljoner telefonnummer är spärrade i Nix-registret och 25 procent av hushållen har en ”reklam nej tack”-skylt på dörren. Fler köper hårddiskspelare för att kunna spela över tv-reklamen, och slänger direktreklamen rätt i soptunnan.
Enligt en undersökning från Sifo undflyr tre fjärdedelar av svenskarna aktivt reklamen i tv, radio och på nätet, och runt 40 procent läser inte annonserna i dagspress och i magasin. Totalt 91 procent av svenskarna undviker reklamen i någon mediekanal och hela 22 procent undviker den i alla medier.
Större valmöjligheter i kombination med ökad tidsbrist gör att folk skärmar av och ”röstar med fötterna”, säger Peter Callius, som ligger bakom undersökningen. Men det främsta skälet är den allmänna budskapströttheten i och med den lavinartade medieutvecklingen de senaste åren. Tv-digitalisering och internets framväxt har i kombination med fler gratistidningar, kvällstidningsbilagor och magasin gjort att vi har fler medier än vi kan räkna. Detta gör oss mer selektiva och benägna att skärma av, tror Peter Callius.
Och inte nog med att medierna har blivit fler. EU klubbade i fjol igenom nya reklamregler för tv som betyder fler reklamavbrott och mer produktplacering. Dessa ska börja gälla från 2009. Sedan i februari i år har TV4 ökat sin reklamtid med 50 procent, vilket innebär att kanalen sedan starten 1990 har fördubblat reklamtiden till 12 minuter per timme, lika mycket som TV3 och Kanal 5 som sänder från Storbritannien, skriver SvD.
Att EU är ett marknadsprojekt är inget nytt. Men vill reklammakarna få oss att titta på reklamen får de nog omvärdera vår intelligens. Korkad reklam är det ingen som vill titta på, eller få i brevlådan. När får vi nintelligent reklam för intelligenta människor?
Andra bloggar om: Reklam, Marknadsföring