Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2007 » december
  • 2208Den 1 januari får de flesta som arbetar mer i fickan genom att löneskatterna sänkt. Vinet blir billigare medan öl, tobak och bensin blir dyrare. Sammanlagt träder 24 nya lagar och 278 förordningar i kraft vid årsskiftet, berättar Ekot.

    Den lagändring som berör flest svenskar är att löneskatten sänks genom det förstärkta jobbskatteavdraget. Det innebär att heltidsarbetande får ut mellan 500 och 1 200 kronor mer i månaden.

    Fastighetsskatten maximeras till 6 000 kronor om året vilket innebär en kraftig skattesänkning för dem som har högt taxerade hus i storstadsområdena.

    Men den som sålt sin bostad och skjutit upp realisationsvinstskatten får betala en ny avgift på 0,5 procent och för den som säljer sin bostad höjs skatten från 20 till 22 procent av vinsten. Förmögenhetsskatten försvinner helt.

    Sjuk- och föräldrapenningen blir några procent lägre genom att beräkningssättet ändras och arbetsgivaren har nu rätt att kräva läkarintyg från första sjukdagen. Skatten på bensin höjs med 29 öre och diesel med 55 öre litern, öl, cigaretter och snus blir dyrare medan skatten på vin sänks, enligt Ekot.

    Upp och ner med skatter och avgifter således. I Djursholm och Täby kan fastighetsägarna kosta på sig en extra flaska skumpa. Men någon ändring som berör konsumentpolitiken blir det inte, trots att det behövs. Konsumentminister Nyamko Sabuni har väl inte hunnit med.

    Andra bloggar om: , , ,

  • TandläkareAmalgam och kvicksilver kommer att totalförbjudas. Det kommer regeringen att besluta inom kort.

    – Vi har länge fasat ut amalgamet. Detta är ingen stor sak, säger ordföranden i Tandläkarförbundet, Roland Svensson till DN. Även TT har en artikel om förbudet.

    Förbudet tas på grund av miljö- och hälsoskäl och kan redan börja gälla under nästa år, uppger Svt:s Rapport. Det innebär att tandvården bara kommer att laga hål med plast och keramikfyllningar i framtiden.

    Amalgam har mekaniska egenskaper, alltså hållfasthetsegenskaper, som överträffar de nya materialen. Men av miljöskäl har man valt att förbjuda amalgamet, trots att man inte hittat några belägg för att amalgamet är skadligt, enligt DN.

    Förbudet mot amalgam beror på att det innehåller kvicksilver. Redan i slutet av 2003 gav den dåvarande regeringen Kemikalieinspektionen i uppdrag att utreda hur ett förbud mot den giftiga tungmetallen kvicksilver skulle kunna utformas.

    Andra bloggar om: , ,

  • Så här i årets slutskede gör jag som alla andra journalister – försöker summera året inom de frågor som jag skriver om. Gräver i minnet och försöker rangordna de frågor som gett mest eko, i media och bland konsumenter.

    Årets största fråga var troligtvis Icas köttfusk. Åtminstone berörde det mig djupt. Svt-programmet Uppdrag granskning avslöjade att några av Sveriges största Ica-butiker sytematiskt flyttade fram datummärkning, på bland annat köttfärs.

    Ica-ledningen tog på sig sina mest upprörda ansikten, beställde inspektion från utomstående granskare och kallade alla Ica-handlare till ett stormöte. I övrigt gjorde de allt för att påskina att det var fråga om några enstaka undantagsfall. Dumt gjort.

    Det visade sig att fusket var utbrett, och inte bara gällde Ica, utan även Axfood och Coop. Men allt mer tyder på att fuskkulturen sitter i väggarna hos Ica.

    Larmen om farliga leksaker har duggat tätt under året. Leksakstillverkaren Mattel har återkallat stora mängder leksaker vid flera tillfällen. Gemensamt för dessa leksaker har varit att de är märkta med EU:s säkerhetsmärkning CE. Det får åtminstone mig att undra vad CE-märkningen är värd. Ingen extern granskning sker, det är upp till tillverkarna att själva uppge att varorna är säkra genom att sätta dit ett CE-märke.

    Sms-lånen är en sorglig historia. Denna moderna form av ocker går inte att stoppa med existerande lagstiftning eftersom den är föråldrad. Lagstiftningen gjordes vid en tid då dagens utveckling inte kunde förutses. Regeringen har lovat ändrad lagstiftning och vi får se hur det går och hur den kommer att se ut. Att det kommer krav på en riktig kreditprövning verkar dock vara klart.

    En annan trist historia är vår konsumentminister. De flesta svenskar vet nog inte ens att hon heter Nyamko Sabuni, jämställdhets- och integrationsminister. Det kanske inte är så konstigt, hon har inte gjort många knop i sin roll som konsumentminister.

    Vad jag kan se har hon svarat på ett par frågor i riksdagen och tagit emot en utredning som beställdes av den förra regeringen. I början av året invigde hon Konsumentverkets nya lokaler i Karlstad och passade då på att ge beskedet att några extra pengar, för att bygga upp det sargade verket på nytt efter flytten, blir det inte. Konsumentverket ska dessutom inte bedriva något opinionsbildande verksamhet, sa hon.

    Hon hann också med en blixtvisit vid konsumentdagarna i Tylösand, höll ett tal i allmänna ordalag, och gav några av sina få intervjuer. Hon betonade konsumenternas egenmakt, vilket verkar betyda att vi får ta hand om oss själva, kanske med hjälp av konsumentorganisationer.

    Under året har det alltså inte hänt mycket inom konsumentpolitiken. Nyamko Sabuni ger snarast intrycket av att ha dragit nitlotten när ministerposterna fördelades.

    Men det finns saker som hon borde ta tag i. För att nämna en, borde hon se till att komsumentlagstiftningen gäller även då du tecknar ett el- eller mobilabonnemang på gatan eller i ett tillfälligt försäljningsställe i ett köpcentrum. Som lagstiftningen ser ut i dag är du helt rättslös.

    Inlägget är pingat på intressant.se.

    Andra bloggar om: , , , , , , , ,

  • musiklyssnareEn ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet har undersökt vad konsumenterna värdesätter och efterfrågar när det gäller internetbaserade musiktjänster. Priset är en viktig faktor, skriver PC för alla i en artikel.

    Det nuvarande genomsnittspriset på tio kronor är alldeles för högt. De flesta konsumenter anger smärtgränsen till hälften, det vill säga fem kronor, enligt en enkätundersökning gjord bland personer i åldrarna 16-60 år. Maria Styvén, doktorand i industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet, ligger bakom undersökningen.

    Utöver priset visade sig även drm-skyddet (digital rights management) vara en starkt begränsande faktor och något som sänkte helhetsintrycket av de digitala musikfilerna. Konsumenternas upplevda värde av musikfilerna minskade eftersom skyddet komplicerar och påtagligt begränsar deras användning.

    Att fritt kunna använda sin inköpta fil, det vill säga att slippa bli bunden till en specifik maskin- eller programvara, visade sig vara nästan lika viktigt som de mer grundläggande funktionerna hos nätmusiktjänsterna, så som ett stort sortiment, bra ljudkvalitet och enkla sökfunktioner, skriver tidningen.

    Jag undrar om gränsen om fem kronor även gäller musik köpt på cd. Då skulle en cd med 20 låtar kosta omkring en hundralapp. Men den kostar nästan det dubbla i skivbutikerna. Det skulle kunna förklara varför skivförsäljningen minskat dramatiskt. Priserna är helt enkelt för höga, något jag länge misstänkt. Jag tror inte på skivbranschens förklaring om att illegal fildelning skulle ligga bakom försäljningsraset.

    Andra bloggar om: , ,

  • Köp en prenumeration och få en gratis hotellnatt. Så löd Bonniers erbjudande och hundratals kunder nappade. Men när de skulle inkassera sin premie blev det tvärstopp. Bonnier har i kampanjen använt sig av TLC Media, som tidigare varit i blåsväder, berättar Dagens Media.

    Enligt Råd&Rön nappade hundratals konsumenter i norden på Bonniers erbjudande, som ska vara värt runt 1.000 kronor. Bonnier hade anlitat TLC för att förmedla vocuhers till kunderna.

    Men när prenumeranterna försökte lösa in sina vouchers har de antingen fått besked om att hotellet är fullt eller erbjudits plats i en annan stad. Enligt Råd&Rön har prenumeranter som ville till Köpenhamn istället fått rum i Luleå eller Skellefteå. Några hotell som ingått i erbjudandet ska dessutom ha sagt att de inte har någonting med TLC att göra.

    Bonnier Publications marknadsdirektör Erik Larsson säger till tidningen att han beklagar det som hänt.

    – Vi på Bonnier Publications hade anlitat TLC för att fördela hotellpremierna till prenumeranterna, därför märkte vi inte från början att det inte funkade, säger han.

    – Vi ska naturligtvis ersätta alla drabbade kunder med produkter vars värde motsvarar vad de utlovats, säger Erik Larsson till Råd&Rön.

    Varken Dagens Media eller Råd&Rön har lyckats få någon kommentar från TLC. Tidigare i höst har även Telia och Samsung ådragit sig massivt missnöje efter att ha låtit TLC locka kunder med gratis hotellrum, ett erbjudande som sedan inte har gått att utnyttja.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Var fjärde ungdom mellan 18-25 år som tagit sms-lån har redan obetalda skulder för indrivning. Det visar en undersökning som Konsumentverket och Kronofogden presenterat. 29 procent av ungdomarna uppger att lånen går till att betala hyra och andra löpande räkningar, berättar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

    Över 12 000 ungdomar i åldern 18 till 25 år har svarat på Konsumentverkets och Kronofogdens enkätundersökning om vilka erfarenheter de har av sms-lån.

    Resultatet visar tydligt att de flesta väljer sms-lån på grund av att det går snabbt att få pengarna, man behöver inte förklara vad pengarna ska användas till och att ekonomin inte kollas.

    – Vår erfarenhet är att snabbheten vid ekonomiska val bidrar till en ökad risk till ett ogenomtänkt beslut. Om en fördröjning av utbetalningar av lånen hade funnits uppger nästan hälften av ungdomarna att de inte skulle ha tagit ett sms-lån, säger Eva Liedström-Adler, Rikskronofogde.

    Mer än hälften svarade att de haft svårt att betala tillbaka lånet och var fjärde hade tidigare obetalda skulder hos Kronofogden. 59 procent av dem som tagit sms-lån har tagit två eller flera lån. Undersökningen bekräftar därmed behovet av en skärpning av reglerna om att en kreditprövning behöver göras.

    Kronofogden varnade tidigare i år för att antalet ansökningar om betalningsförelägganden för sms-lån skulle komma att överstiga 10 000 vid årsskiftet. Men redan efter de tre första kvartalen hade hela 13 337 ansökningar kommit in.

    Av dem som tagit sms-lån uppgav 37 procent att de använt pengarna till kläder, elektronik eller andra prylar. 29 procent använde pengarna till att betala löpande räkningar, som till exempel hyran. Inte mindre än 16 procent tog sms-lån för att betala av andra lån.

    – Undersökningen visar tydligt att det måste vara tvingande för låneföretagen att göra en kreditprövning innan lånet utbetalas för att undvika överskuldsättning hos framförallt unga personer. Det har vi tidigare även framfört i en skrivelse till regeringen, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson, enligt pressmeddelandet.

    Att jag själv inte är någon vän av dessa lån är väl knappas någon hemlighet för bloggens läsare. Jag betraktar dem som en modern form av ocker. Om du vill veta mer, använd bloggens sökfunktion med sökorden ”sms-lån”.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Jag har tidigare bloggat om det moment 22 som oskyldiga som hamnat i kronofogdens register möter. Svenska staten har till och med stämts inför EG-domstolen på grund av detta. Nu kan det bli ändring.

    Den som oförskyllt hamnat i kronofogdens register ska inte längre behöva bli svartlistad hos kreditupplysningsföretagen, skriver TT i en artikel som publiceras i flera tidningar, däribland DN och Sydsvenskan.

    I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver han och den folkpartistiske riksdagsledamoten Carl B Hamilton att det som kallas ”Missvisande uppgifter” i kronofogdens dataregister ska kunna blockeras och sekretessmärkas. Därmed får de inte användas vid kreditupplysning. Eftersom fogdens register också fungerar som myndighetens diarium kan de felaktiga uppgifterna inte helt sonika raderas, enligt TT.

    Det är bra att missförhållanden rättas till. Men varför ska det ta så lång tid när det är så uppenbart galet?

    Andra bloggar om: , , ,

  • Många tycks se köp- och säljsajterna på nätet som en ypperlig utväg att bli av med oönskade julklappar. Veckorna efter jul fylls sajterna av annonser där evenemangsbiljetter, halsband, splitter nya mobiltelefoner och märkesväskor krängs ut till hugade spekulanter, berättar en TT-artikel.

    På en av de största sajterna – Blocket.se – har man noterat en tydlig ökning i antalet annonser efter julhelgerna.

    – Dels tror jag att det kan vara lättare att lägga upp en annons än att gå till moster och fråga om kvittot, det kan ju vara lite känsligt. Och dels kan det vara att man behöver dryga ut kassan lite efter jul, säger Frans Storm, marknadschef på Blocket, till TT.

    Under januari 2005 ökade annonseringen på Blocket.se med 23 procent jämfört med december året före. I fjol var ökningen 27 procent. Just på julafton sätts dock inga rekord. Under den timme som tv-klassikern Kalle Anka pågick i år kom endast 150 annonser in, en vanlig dag är siffran 1 500.

    Kläder, elektronik och heminredning är de kategorier som ökar mest efter jul, skriver TT.

    Andra bloggar om: , ,

  • Reseföretag i Sverige är dåliga på att svara i telefon när kunden ringer, enligt en färsk undersökning som refereras i SvD. I Storbritannien har nyligen gjorts en annan undersökning där branschens online-kundtjänster får underkänt. ”Vi känner inte igen oss”, säger Peter Hellström på Fritidsresor till SvD.se.

    Bakom den svenska undersökningen står callcenterföretaget Teleperformance. Förra året toppade branschen undersökningen, men i år föll de till en bottenplats bland de sju branscher som undersöktes. 30 samtal ringdes till varje företag och efter det bedömdes samtalet utifrån tio kriterier.

    Fick uppringaren vänta längre än fem minuter på svar blev det noll poäng på samtliga kriterier. Totalt förblev vart femte samtal till ett reseföretag obesvarat efter fem minuter.

    – Resebranschen har ju flyttat en stor andel av sina bokningar till internet, säger Christine Granström, försäljningschef på Teleperformance, till SvD.

    Andra bloggar om: ,

  • Internet, Media 26.12.2007 1 Kommentar

    Jag har tidigare berättat att en av världens största tidningar, N.Y. Times, beslutat sluta med låsta artiklar i sin nätupplaga, sådana man måste betala för att läsa. Tidningen ville få fler läsare, och därigenom större annonsintäkter.

    Nu läser jag i TechCrunch att satsningen blivit en succé. Mellan slutet av augusti och slutet av oktober ökade antalet läsare över hela världen med 64 procent. Tidningen har nu närmare 20 miljoner läsare.

    Vi får väl se när svenska nättidningar, som Aftonbladet och Råd&Rön, ska inse att det är dumt med låsta artiklar. I synnerhet som mycket av det låsta materialet går att hitta på annat håll.

    Uppdatering: På IDG.se skriver Joakim Jardenberg under rubriken ”Därför suger Aftonbladets betaltjänst”.

    Andra bloggar om: , , ,