Intetsägande plattityder från överheten kanske inte är någon konsumentfråga, även om det i viss mån handlar om marknadssföring. Då av det egna varumärket, i det här fallet kungahuset. Som vanligt refererade de flesta tidningar och annan media talet.
Men jag lyssnade förvånat på Kungens jultal, och undrade om han bytt talskrivare igen. Talet höll samma intetsägande klass som när Tarras-Wahlberg var hovets informationschef. Helt borta var det engagemang och den finess som präglade det välkända tsunami-talet.
Årets tal kan enkelt sammanfattas. Det går bra för Sverige och i jultider ska man vara snäll mot alla, och hela året tänka på miljön. Dessutom tackade han för svenska folkets bröllopshyllningar till Victoria och Daniel, trots att det mest var media som engagerade sig.
Det hade varit betydligt intressantare med något konkret och personligt, till exempel att kungahuset beslutat sälja alla aktier som var kopplade till krigsmateriel och miljöförstöring. Ett annat exempel kunde vara att kungahuset upphör med all skatteplanering. Utan handling blir allt välmenande snack bara plattityder.
Uppdatering: Det var tydligen inte bara plattitydewr i Kungens jultal, utan även faktafel. Hovets informationschef Nina Eldh lovar korrigera det på hovets hemsida. Vurpa 2!
Andra bloggar om: Kungen, Jultal