Varje ny teknik tycks också medföra nya plågoris och skojare. För mobiltelefonerna handlar det främst om obeställda och oönskade betal-sms, som också kan medföra höga kostnader.
Det har hittills varit svårt att kunna komma till rätta med eländet. Företagen bakom abonnemangen har varit svåra att komma i kontakt med, och mobiloperatörerna har frånsagt sig allt ansvar.
Nu tycker KO att vi ska börja ställa krav på mobiloperatörerna, skriver KoV i ett pressmeddelande. Även Ekot tar upp saken.
– En mobiltelefon är att anse som ett kreditkort. Det betyder att du som konsument kan ställa samma krav på mobiloperatören som på den som levererar tjänsten. Allt enligt konsumentkreditlagen, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och KO. Sen är det upp till kreditgivaren, i det här fallet mobiloperatören, att tillbakavisa kravet från leverantören.
– De konsumenter som råkat illa ut bör vända sig till sin mobiloperatör och säga att, ”det här har jag inte beställt, var god stryk kravet”, och hänvisa till konsumentkreditlagen. Om inte företaget går med på detta kan man göra en anmälan till Konsumentverket, säger Gunnar Larsson.
Andra bloggar om: Betal-sms, Sms-skojare, Mobiloperatörer, Konsumentverket