web analytics
  • Ökningstakten av boendekostnaderna för en lägenhet har inte varit så hög på tolv år. Framförallt är det elpriserna som gått upp kraftigt, berättar GP.

    Den årliga ”Nils Holgersson-undersökningen” har gjorts sedan 1996 och jämför driftskostnaderna i en svensk typlägenhet. De har blivit fem procent dyrare sedan i fjol. Detta kan jämföras med att under samma tid har konsumentprisindex stigit med 3,4 procent.

    Största orsak till de ökade boendekostnaderna är att elpriserna gått upp med tio procent.

    I undersökningen finns även med jämförelser av vattenavlopp samt avfall, och här finns det stora skillnader mellan Stockholm och Göteborg. I båda fallen är Göteborg betydligt dyrare, och när det gäller VA är kostnaden 30 kronor per kvadratmeter i Göteborg men bara 20 kronor i Stockholm, och utvecklingen har varit ett ökat gap, enligt GP.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Det anrika krukmakeriet Höganäs saltglaserat lägger ned hela verksamheten. Företaget saknar pengar för investeringar som anses vara nödvändiga för att bolaget ska kunna leva vidare, läser jag i HD.

    Trist!

    Andra bloggar om: , ,

  • Med två barn i värsta slitåldern läser jag naturligtvis ett test av vinteroveraller med stort intresse. Testet har gjorts av Testfakta och publiceras även i GP.

    Testet omfattade tio modeller, vattentäta eller vattenavvisande. Ute i butikerna varierar priset från cirka 400 kronor för en billig modell till det fyrdubbla för en märkesvariant. Förutom vattentätheten så testades overallernas vindtäthet, rivstyrka och slitstyrka.

    Sammantaget kan man konstatera att prisskillnaden mellan dem som är vattentäta och de vattenavvisande inte behöver vara så stor. Men om man ändå väljer en vattenavvisande bör man kontrollera hur mycket vatten den släpper igenom.

    Testresultaten sammanfattas i tabeller, både hos Testfakta och i GP. Intressant att se är att Coops prisvärda overall utsågs till testvinnare, tillsammans med den tre gånger dyrare overallen från Reima.

    Andra bloggar om: , ,

  • Toyota har de bästa verkstäderna, medan Audi och Volkswagen är sämst – om man ska tro bilägarna. Det visar Motormännens nybilsenkät, läser jag i GP.

    Cirka 16 000 ägare till ett år gamla bilar har fått sätta betyg på sina märkesverkstäder. Toyotaförare är mest nöjda – fem av modellerna på tio i topplistan är av detta fabrikat. Även andra asiatiska märken som Kia, Honda och Subaru klarar sig bra. Detta visar att verkstäderna håller hög kvalitet, enligt Motormännen.

    Klart sämst, enligt enkäten, är Volkswagen och Audi.

    – Det är trist att återigen konstatera att VW-gruppens bilmodeller dominerar bottenregionen vad avser verkstadskvalitet. Både Audi A3 och Audi A6 som vill räkna sig bland prestigemärkena har uppenbara problem. Det handlar bland annat om långa väntetider och dåligt utfört arbete, säger Rolf Lööw, teknisk expert hos Motormännen.

    Andra bloggar om: ,

  • Allmänt 28.09.2008 1 Kommentar

    Det blir fler och fler så kallade lågprisauktioner, där hemelektronik säljs för ett lågt utropspris. Hemligheten är att auktionssajterna tar betalt för varje bud, avslöjar Metro.

    De största vinnarna på de nya lågprisauktionerna är sajterna själva som kan kamma hem 75 000 på att sälja en platt-TV för 500 kronor. Nu råder Konsumentverket användarna att tänka efter innan de ger sig in i budgivningen.

    Konceptet går ut på att auktionens vinnare kan köpa en ny produkt för löjligt lite pengar. Men de största vinnarna är sajterna själva. På exempelvis mrsvensson.se ger varje 10-öres-bud sajten en vinst på 19:90 kronor eftersom de tar betalt för buden.

    På det här sättet blir auktionerna rena guldgruvorna för ägarna. Och även om konceptet med att köpa sig chanser att vinna påminner om köp av lotter så hamnar detta vid sidan av lotterilagen, skriver Metro.

    Jag har själv ingen erfarenhet av de här auktionerna. Men det verkar onekligen som en form av lotteri. Det kanske är dags att anpassa lotterilagen till dagens förhållanden.

    Andra bloggar om: ,

  • EU-parlamentet vill förbjuda transfetter i en rad livsmedel, uppger TT:s Brysselkorrespondent enligt ATL:s nätupplaga.

    Kravet bygger på att transfetter anses vara skadligare för hälsan än andra fetter. Transfett förekommer bland annat i snacks och bakverk.

    Parlamentet kan inte agera utan uppmanar kommissionen att ta fram ett lagförslag.

    Förbudet mot transfetter ingår i en satsning för att minska fetman i unionen. Parlamentet vill även att man tittar på möjligheten till olika moms på hälsosam och onyttig mat. Även möjligheten att skolor ska erbjuda hälsosamma alternativ ska utredas.

    Andra bloggar om: , ,

  • Det är ganska länge sedan som debatten kring socker i mat drog igång. Mängden socker har också minskat i många produkter, men inte i frukostflingor för barn. Det visar ett test som Råd&Rön gjort, och som rapporteras i både GP och SvD.

    Frukostflingor för barn är fullspäckade med kalorier. Många sorter innehåller lika mycket socker som kakor eller läsk, skriver GP.

    Tidningen har granskat 13 sorters flingor som säljs i ”barnvänliga” förpackningar med tecknade figurer och pyssel av olika slag. Majoriteten innehåller mer än 30 procent socker – värst är Nestlé Nesquik med 38,8 procent. Som jämförelse kan nämnas att Ballerinakex har 32 procent socker.

    Bara två av de testade märkena har en godtagbar sockerhalt. De är Quaker Minifras (7 procent) och Kellogg’s Rice Krispies (11,4 procent). Den senare tillverkaren har andra produkter som är mycket sötare, exempelvis Coco Pops, Multigrain Loops och Frosties.

    Ansvariga på Kellogg’s säger att företaget informerar tydligt om sockerhalten och att det är föräldrarnas sak att välja, enligt GP.

    För ett antal år sedan, när sockerdebatten rasade som värst, gjorde jag en radiokrönika för programmet P1Konsument. Du kan lyssna på den här (mp3).

    Andra bloggar om: , , ,

  • Om en cigarettillverkare skulle marknadsföra cigaretter med mindre nikotin som hälsocigaretter skulle nog en och annan reagera. Men inte när biltillverkare marknadsför mindre utsläpp som miljövänligt, tycker Greenpeace läser jag i GP.

    Greenpeace anmäler 25 biltillverkare till Konsumentverket, bland andra Saab och Volvo. Organisationen vill förbjuda ord som miljövänlig i reklam för bilar.

    Miljöorganisationen vill att Konsumentverket, eventuellt i samarbete med Marknadsdomstolen, ska granska generella miljöpåståenden i marknadsföring av bilar och att det ska leda till att den typen av reklam förbjuds.

    Trots att Konsumentverket redan tidigare beslutat om förelägganden för vilseledande bilreklam i vissa fall verkar ingen förbättring ske, anser Greenpeace enligt GP.

    Det ligger onekligen något i vad de säger. Och miljöbilsreklamen har ju diskuterats tidigare, till exempel i Dina Pengar.

    Det finns två krux med luddig miljöbilsreklam, skriver tidningen. Det ena är att biltillverkarna blivit fenor på att kryssa runt de begrepp som faktiskt är förbjudna, som ”grön”, ”miljövänlig”, ”miljösäker”, ”skonsam mot miljön”, ”naturens vän” och ”ozonvänlig”. Istället framvaskas formuleringar som ”den snålaste miljökämpen” och ”Sveriges miljösnällaste småbil”.

    Andra bloggar om: , ,

  • Att jag inte gillar sms-lån är väl knappast någon hemlighet för bloggens läsare. Det finns två skäl till det, som delvis hänger ihop. För det första tycker jag att dessa lån, oavsett om de kallas sms-lån, snabblån eller mikrokrediter, utnyttjar svaga grupper i en kinkig situation. Dessutom är lånekostnaden, enligt mig, rena ockret. Jag tycker det är mycket märkligt att man i praktiken kan ta ut en avgift som i praktiken motsvarar en effektiv ränta på flera tusen procent.

    GP har en artikelserie om lånen. I den första artikeln går GP igenom marknaden och dess villkor. De har bland annat en intressant sammanställning (pdf) över kostnaderna hos olika aktörer.

    Lånar du 1000 kronor på 30 dagar hos Sms privatkredit kostar det 350 kronor, vilket motsvarar en effektiv ränta på 3564 procent. Ett lån på 2000 kronor hos Kundfinans kostar 575 kronor, som motsvarar en effektiv ränta på 1975 procent. Ett lån på 3000 kronor hos Ferratum kostar 750 kronor, effektiv ränta är 1355 procent.

    GP:s andra artikel handlar om ungdomar som fastnat i skuldfällan.

    – Det är så sjukt, som att locka barn med godis, säger mamman till en skuldsatt tonåring.

    Den tredje artikeln ställs politiker inför GP:s uppgifter. Statssekreterare Magnus Graner på Justitiedepartementet nämner ett par tänkbara åtgärder:

    – Det gäller till exempel krav på kreditprövning vid sms-lån, eller strängare krav på information om kostnaderna för lånet.

    – Jag tycker samtidigt att det är intressant med branschens egna ansträngningar att komma tillrätta med avarterna. Här kan nämnas den intresseorganisation som ett av företagen enligt utsago planerar att dra igång. Jag tycker också att Konsumentverkets och Kronofogdemyndighetens utbildningspaket för skolungdomar är viktigt och bra, säger Magnus Graner till GP.

    Bullshit, säger jag! Rewgeringens oförmåga att reagera är katastrofal. Det finns två saker som skulle kunna göra den här typen av ocker ointressant. Den ena är att se till att lånen inte är så snabba längre, och införa reell ångerrätt. Den andra är att helt enkelt beteckna kostnaderna som det de egentligen är – ocker!

    Andra bloggar om: ,

  • Dagens budgetproposition innebär inga väsentliga förändringar av konsumentpolitiken, skriver Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande. Området får dryga 180 miljoner, vilket bara är en bråkdel av det mångmiljardstöd som går till jordbruk och näringsliv.

    – När EU:s inre marknad kräver starka och medvetna konsumenter är det beklagligt att regeringen inte inser att en sådan politik också kräver satsningar på efterfrågesidan, på konsumentpolitiken, säger Inger Persson, ordförande i Sveriges Konsumenter.

    I budgetpropositionen föreslås 109,6 miljoner kronor gå till Konsumentverket, en liten minskning. 26,8 miljoner går till Allmänna reklamationsnämnden, en höjning med två miljoner, och 17, 5 till ”Åtgärder på konsumentområdet”, bland annat stöd till konsumentorganisationer. Det senare är helt oförändrat.

    Konsumenternas medvetna val tas upp på flera håll i området jordbrukspolitik. ”Nyckelhålet” ska utvecklas. EU:s märkning för ekologiska livsmedel ska förbättras.

    – Ansatsen är riktig, men det är viktigt att det verkligen leder till förbättringar för konsumenterna. Allt går heller inte att lösa med märkning utan det behövs ”kunskapslyft”, inte minst genom skolan. Här kommer vi i konsumentrörelsen att noggrant följa utvecklingen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter i pressmeddelandet.

    Enligt min mening visar detta bara regeringens ointresse för konsumentfrågor. Det gäller inte minst den ansvariga ministern, Nyamko Sabuni.

    Andra bloggar om: , , ,