Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » 2012 » april
  • Sveriges Radio har i en rad inslag berättat om den märkliga försäljningen av vårdcentralen Serafen i Stockholm. Den såldes för 700 000 kronor till ett bolag som läkare på centralen stod bakom. Något år senare sålde de vidare för ungefär 20 miljoner.

    En anmärkningsvärd historia som väl närmast kan jämföras med förskingring av vår gemensamma egendom. Till och med Landstingets ekonomidirektör framförde att priset var för lågt. Men det mest anmärkningsvärda är att de ansvariga politikerna konsekvent vägrar att besvara frågor om försäljningen.

    En teori att tigandet beror på att de tror att hela historien då ska blåsa över snabbare. Om inga svar ges kan inga följdfrågor ställas.

    Det får inte löna sig att tiga för de ansvariga. Journalister borde inleda en detaljgranskning av dessa. Granska alla andra utförsäljningar, det finns tydligen fler liknande fall. Granska de ansvarigas närvaro, resor, taxikvitton, kreditkortsräkningar och så vidare. Vi kanske borde ha ett system med offentliga förhör under ed. Det får inte löna sig att tiga, folkvalda måste ge folket svar.

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

  • För att komma åt oseriösa telefonförsäljare måste lagen skärpas. Krav på skriftligt godkännande av avtal vid all telefonförsäljning bör införas, skriver KO Gunnar Larsson och PTS generaldirektör Göran Marby i en debattartikel i SvD.

    Att det fixas och trixas vid försäljning per telefon är inget nytt. Många kunder hävdar att de inte beställt något, andra att de inte ingått något abonnemang. Tidigare infördes ett krav på att samtalen skulle spelas in för bevisning, men det förekommer att det klipps i inspelningarna.

    De båda generaldirektörerna vill nu se ny lagstiftning om skriftligt godkännande av avtal vid all telefonförsäljning.

    ” Den stora fördelen är att det inte längre skulle råda några tveksamheter om vilket avtal som slutits och förtroendet för telemarketingbranschen skulle öka. Detta skulle konsumenter tjäna på, liksom alla de företag som bedriver seriös försäljning”, skriver de.

    Heja generaldirektörerna! Vi får väl se hur politikerna reagerar, de har hittills varit senfärdiga. KoV framförde ett liknande förslag 2007. Skojare ska stoppas!

    Uppdatering: Även TT uppmärksammar debattinlägget.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Jag har tidigare bloggat om KO:s reaktion mot Icas bluff med ”kompispriser”. Efter många turer i frågan sätter KO nu ned foten och kräver skärpning. ”Ica Sverige måste bli tydligare i sin marknadsföring, kräver KO. Om inte alla Ica-butiker ingår i samma omfattning i en prissänkningskampanj ska det också framgå av Icas reklam” skriver KoV i ett pressmeddelande.

    Dessutom kräver KO att antalet prissänkta varor ska vara minst 200 i varje butik när Ica Sverige påstår att prissänkningarna gäller för ”hundratals” varor.

    KO har gett Ica ett föreläggande med kraven. Bryter bolaget mot förbudsföreläggandet kan KO kräva att ett vite på 750 000 kronor döms ut.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Jag har tidigare skrivit om att kontantlösa och nedlagda kontor irriterar kunderna. Många äldre är inte heller bekväma med att sköta sina bankärenden via internet, de vill ha personlig service. Det har uppstickaren Forex bank tagit fasta på och banken expanderar nu starkt, rapporterar SvD.

    – Intresset är enormt just nu. Vi är nerringda av kommuner runt om i landet, både stora som små, som vill att vi öppnar nya bankkontor där. Vi tror starkt på att kunderna vill ha möjlighet att välja personlig service även för enklare bankärenden, säger Agneta Rudin, chef för kontorsrörelsen på Forex Bank, till tidningen.

    Forex Bank har idag en tillströmning av runt 4 000 nya kunder varje månad, enligt SvD.

    Det tyder väl på ett visst misslyckande för storbankerna. Har de gått för kraftigt fram, utan hänsyn till många kunder?

    Andra bloggar om: , , ,

  • Förra året tog Allmänna reklamationsnämnden, ARN, emot 1 661 anmälningar som rörde olika resebolag, berättar SvD som hänvisar till en artikel i Dagens Industri.

    Framförallt är det de stora resebolagen som får klagomål mot sig. SAS toppar listan med 123 anmälningar, tätt följd av Fritidsresor och Ryanair. Ryanair fick 71 anmälningar förra året och Norwegian fick 66 anmälningar, skriver SvD.

    Andra bloggar om: , ,

  • Taximarknaden avreglerades 1990. Ett viktigt syfte var att öka tillgängligheten, antalet taxibilar blev också fler och det blev betydligt lättare att få tag på en taxi, Men avregleringen hade baksidor. Exempelvis blev prissättningen fullständigt fri. Det gjorde att mindre seriösa åkare kunde ta ut ockerpriser för en resa, vilket inte minst kunde drabba turister.

    De höga taxipriserna har uppmärksammats på sistone. Bland annat har SvD en artikelserie om friåkarnas priser och flera aspekter på avregleringen har diskuterats i Riksdagen där även skattefusk uppmärksammas.

    I Riksdagen fick Regeringen stryk av oppositionen. I ett tillkännagivande riktat mot regeringen där de kräver en översyn av branschen där en statlig utredning ska föreslå åtgärder mot fusket inom taxinäringen, skriver Riksdag & Departement. Beslutet uppmärksammas även av TT.

    Regeringen motsätter sig alla förändringar, vilket är obegripligt. När en avreglering inte fungerar, måste förändringar ske. Det är inte rimligt att oseriösa åkare ska kunna blåsa turister och fuska på annat sätt.

    Sätt tak för taxipriserna!

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Det blir ingen ny skrotningspremie för äldre bilar, säger miljöminister Lena Ek (C) i en intervju i SvD. Skrotningspremien avskaffades när alliansregeringen kom till makten.

    Detta trots att både branschorganisationen Bil Sweden och Motormännen anser att det är den snabbaste vägen att få bort de bilar med lägst säkerhet och störst utsläpp från vägarna. Det finns fortfarande 325000 bilar utan katalysator, skriver tidningen.

    Hon hänvisar till ett tyskt, misslyckat, exempel.

    -Grannländernas skrotbilar drogs över gränsen för att få del av den tyska skrotpremien. Man tänkte rätt men det blev fel, säger hon till SvD.

    Men det problemet går säkert att undvika. Varför inte kräva att bilen ska ha varit registrerad i Sverige de senaste åren?

    Andra bloggar om: , ,

  • Prisjämförelsetjänsten Telepriskollen läggs ned sista april. Tjänsten, som drivs av PTS har gjort det möjligt att jämföra priser för fast och mobil telefoni, samt bredband.

    Nu har komplexiteten hos operatörerna olika erbjudanden gjort att PTS inte anser att de kan driva tjänste vidare. I stället ska PTS koncentrera sig på regelverk för att skydda konsumenterna, skriver PTS i ett pressmeddelande.

    – Genom ändringar i lagen, som syftar till att operatörerna själva ska arbeta mer med tydlig och jämförbar konsumentinformation, är det nu möjligt för PTS att ställa högre krav på operatörernas information till sina kunder. Operatörernas villkor ska vara tydliga och jämförbara mellan varandra. Det gäller bland annat hur konsumenten kan använda tjänsten. Det ska exempelvis tydligt framgå om det finns blockeringar av tjänster och begränsningar av hastigheter i mobil- och internetabonnemang, säger Sara Andersson, chef för konsumentmarknadsavdelningen på PTS, i pressmeddelandet.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Jag har tidigare berättat att miljömärkning av jätteräkor, scampi, har kritiserats. Nu ska ett nytt system, som tagits fram av fisk- och skaldjursnäringen med Värlsdanaturfonden, presenteras i Bryssel. Men även det nya försöket får kritik, berättar Ekot.

    Den nya märkningen gäller både fisk och skaldjur, men kritikerna har skjutit in sig på jätteräkorna, enligt Ekot.

    – Certifiering av jätteräkor är ingenting annat än det som brukar kallas greenwashing. Dessutom är det omöjligt att ha kontroll över produktionen då det inte finns något sätt att spåra jätteräkornas fullständiga ursprung. Det går inte att spåra ursprunget, säger Kushi Kabir vars organisation verkar i stora delar av Bangladesh kustområde där det odlas jätteräkor för export.

    Jag har tidigare skrivit att odlingen av jätteräkor är miljöförstöring och social dumpning på distans. Hur fullständig spårbarhet ska kunna åstadkommas vet jag inte, det lär vara svårt. Men till dess – skippa scampin!

    Uppdatering: Ekots rapportering innehöll ferlaktigheter, förstår jag när jag läser Miljöaktuellt. Presentationen i Brtssel gällde märkningen av en fisk, odlad Pangasius. Där blev man uppvaktade av en grupp som representerar över 300 miljöorganisationer världen över och som alla kraftigt motsätter sig en certifiering av jätteräkor. Men arbete med att ta fram certifiering av jätteräkor pågår.

    Andra bloggar om: , , , , , ,

  • EU 20.04.2012 Ingen kommentar än

    Inför folkomröstningen om EU-inträde 1994 var en het fråga det svenska snuset och EU meddelade att Sverige fick behålla snuset (och Systembolaget). Saken verkade lika säker som försäkringarna om stabilitetspakten inför EMU-omröstningen.

    Nu verkar det som om EU försöker komma åt snuset bakvägen. Ett remissförslag från EU-kommissionen innebär att en rad smaktillsatser förbjuds i tobaksprodukter, bland annat vanillin, socker, lakrits och mentol. Sådana tillsatser förekommer i allt svenskt snus. Det är flera tidningar, och TT, som berättar om förslaget och farhågorna.

    Som EU-skeptiker kan jag bara konstatera att många av de föresäkringar vi fått om EU bara är luft. Hur var det med den ekonomiska stabiliteten i EMU-länderna till exempel?

    Andra bloggar om: , ,