web analytics
  • Tre företag som satt i system att locka in konsumenter i abonnemangsfällor döms nu av Patent- och marknadsdomstolen, skriver Konsumentverket (KoV) i ett pressmeddelande.

    Domen omfattar tre företag: Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta. De döms att ha brutit mot marknadsföringslagen. Sammanlagt får de betala 325 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

    Företagen har bedrivit försäljning via telefon. Säljarna har kommit med påståenden som att konsumenten har gått vidare till final i en tävling – trots att varken tävlingen eller några vinster någonsin verkar ha funnits. Ibland har säljarna påstått att de ringt från en stor livsmedelskedja, trots att den inte haft något med bolagen att göra, enligt KoV.

    Säljarna erbjöd gratis prova-på-paket med kosttillskott, men när pillren väl kommit i posten har det visat sig vara ett abonnemang som kostar pengar varje månad. Andra konsumenter har aldrig tackat ja till någonting, men ändå fått tabletter och krav på betalning.

    Om företagen, eller personerna som drivit dem, fortsätter med samma marknadsföringsmetoder hotas de av ett sammanlagt vite på minst fem miljoner kronor.

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

  • Från och med den 15 juni 2017 ska de så kallade roamingavgifterna inom EU-länderna vara borta. Roamingavgift är den avgift man får betala när man använder mobilnät i andra länder än det egna.

    Du kan alltså resa och använda mobilen men betalar samma avgifter som om du använder den här hemma.

    Men vad innebär det? Själv har jag en fast månadsavgift med fria samtal och SMS samt en gräns för mobildata. Eftersom jag ofta vistas på Åland ringde jag min operatör och frågade.

    Enligt kundtjänst kan jag ringa fria lokala samtal där samt ringa och ta emot samtal till och från svenska nummer. För mobildata gäller samma regler som i Sverige.

    Men det finns ett antal tilläggsregler, läser jag i ett pressmeddelande från PTS. Några punkter:

    • Operatörer har ingen laglig skyldighet att erbjuda roaming i andra länder. Kontrollera därför med din operatör om du kan använda röstsamtal, sms och data utomlands.
    • Om merparten av din mobiltelefonanvändning under en fyramånadersperiod används i ett annat EU-land och om du vistas där under större delen av denna period samt använder ditt nationella abonnemang har operatören möjlighet att ta ut en tilläggsavgift.
    • Operatörerna har rätt att sätta en gräns för hur mycket data som får förbrukas utomlands till samma pris som hemma.
      En operatör kan också få tillstånd att ta ut en tilläggsavgift för roamingtjänster om operatören gör en förlust på grund av roaming.

    Om du är tveksam, kontakta din operatör.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Det är många som tror att det går bra att hälla i sig så mycket vitaminer och mineraler som helst, det är bara nyttigt. Vilka som är aktuella följer olika trender, precis som bantning. Ena trenden förespråkar de hälsobringande effekterna av magnesium, andra D-vitamin.

    Men många vitaminer och mineraler kan vara farliga i för stora mängder, exempelvis vitamin A, jod och selen.

    Nu har Livsmedelsverket påbörjat ett arbete med att se över möjligheterna att ta fram maxvärden för alla dessa ämnen, skriver verket i ett pressmeddelande. År 2019 kan de första förslagen på maximivärden komma och efter remissomgång kan Livsmedelsverket besluta om föreskrifter året efter.

    Men till dess bör man nog fundera på vad man stoppar i sig i form av kosttillskott. Alla vitaminer och mineraler är inte hälsokost!

    Andra bloggar om: , , ,

  • Antalet kommuner som erbjuder konsumentvägledning fortsätter att minska. I dag saknar invånarna i 42 kommuner möjlighet att få lokal konsumentvägledning. Det är en minskning med elva kommuner jämfört med i fjol. Det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

    Av landets 290 kommuner erbjuder de flesta, 248 stycken, konsumentvägledning i någon utsträckning. I fjorton kommuner har vägledningen lagts ner. Men samtidigt har tre kommuner, Finspång, Gotland och Vallentuna startat vägledning.

    Vad vi ser är nog delvis en effekt av att alla i landet numera kan använda sig av en central tjänst, Hallå Konsument. Då tycke nog en del kommuner, som vill spara pengar, att det räcker.

    Men vad de kommuner som lägger ned inte inser är att de olika alternativen – kommunal vägledning, Hallå konsument och Konsument Europa – kompletterar varandra. Utan något av dessa haltar möjligheterna. Dessutom är vägledningen lönsam, för alla.

    Andra bloggar om: , ,

  • Det är stora prisskillnader mellan olika allergiläkemedel som innehåller samma verksamma substans. Det visar en sammanställning som Testfakta gjort.

    Det finns läkemedel som innehåller samma verksamma substans. De brukar kallas generika. Sådana alternativ brukar finnas för de mest vanliga läkemedlen och det lönar sig ofta att fråga efter sådana läkemedel när du handlar på apoteket.

    Testfaktas sammanställning är ett bra exempel på det. Där jämförs priset parvis för 8 olika allergimedel. Varje par innehåller samma verksamma substans.

    Sammanställningen visar på stora prisskillnader. Exempelvis är läkemedlet Clarityn nästan 9 gånger dyrare per (6,04 Kr/dos)dos än sin generiska motsvarighet Loratadin Actavis (0,68 Kr/dos).

    Nu handlar det visserligen om fyra olika aktiva substanser. Alla kanske inte funkar för dig och dina besvär. Men när du hittat något som fungerar lönar det sig alltid att fråga efter billigaste varianten med samma substans.

    Det gäller för övrigt inte bara allergimedel, det finns generika för många vanliga läkemedel, som Alvedon (Paracetamol) och Ipren (Ibuprofen).

    Andra bloggar om: , , , ,

  • JAK Medlemsbank marknadsför sig med argument som ”Bli medlem i den räntefria banken” och ”JAK bedriver räntefri verksamhet”. Men bankens verksamhet är inte räntefri, menar KO som stämmer banken inför Patent- och marknadsdomstolen. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.

    Det handlar om det som JAK kallar för ”lånekostnad” och tar ut i stället för ränta används till att täcka kostnader för bland annat kreditrisk och administration. KO menar att ”avgiften” i själva verket är ränta och vill att domstolen förbjuder JAK:s marknadsföring.

    Uppdatering: Domstolens utslag kom snabbt. Domstolen konstaterar också att det banken kallar lånekostnad är detsamma som ränta och att banken därför vilselett konsumenterna. I och med domen måste banken använda ordet ränta när lånen inte är räntefria. Om JAK inte skulle följa domstolens beslut hotar ett vite på sammanlagt två miljoner kronor. Det skriver KoV i ett pressmeddelande.

    Andra bloggar om: , , , , ,

  • Saltstenslampan säljs i många så kallade hälsobutiker med påståenden som att den dödar luftburna bakterier, stärker immunförsvaret och dessutom är bra för personer med astma.

    Men påståendena håller inte. Det visar P4 Radio Halland i ett inslag som även refereras av TT.

    Effekten påstås bero på att lampan avger negativa joner när saltstenen blir varm.

    ”Rent bondfångeri”, säger matematikern Måns Thulin vid Uppsala universitet, som med hjälp av experter inom fysik och medicin har granskat saltstenslampan.

    – Det som sägs är att lamporna avger negativa joner som är bra för hälsan. Om man ska få loss de negativa jonerna från saltet så måste man bryta jonbindningen där man har en positiv och en negativ jon som sitter i hop och bilder saltet, säger Måns till P4Halland.

    Om lampan lyckas bryta jonbindningen blir resultatet lika många positiva som negativa joner. Plus minus noll alltså.

    Du kan lika gärna kasta bort dina pengar på något annat verkningslöst, som en spikmatta.

    Andra bloggar om: , ,

  • EU:s konsumentmyndigheter har tillsammans granskat 352 jämförelsesajter för resor. Vårt svenska konsumentverk har deltagit i granskningen och tittat närmare på tio sajter berättar verket i ett pressmeddelande.

    Det är framför allt olika ”rankningar”, och därigenom presentationen av sökresultaten, som ses som problematiska.

    – Jag såg framför allt att det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna tas fram. Om rankningen sker utifrån ”populäraste” eller ”bästa” vill man ju som konsument veta att det verkligen är en riktig bedömning av kvaliteten. Nu är det på många ställen väldigt oklart hur bedömningen går till, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

    Det är lätt att tänka sig att ett reseföretag kan betala för att hamna högt upp bland sökresultaten.

    Nu följer myndigheterna upp resultatet och kontaktar företagen med brister på sina sajter. Processen kan se olika ut i de medverkande länderna, men i Sverige får företaget först en chans att rätta sig frivilligt. Om det inte sker kan Konsumentverket överväga att gå vidare med rättsliga åtgärder, som till exempel att stämma ett företag, skriver verket.

    En rapport om EU:s hela granskning kan du hitta här.

    Andra bloggar om: , , ,

  • Det är efter nästan ett års fruktlösa förhandlingar som Konsumentverket (KoV) nu säger upp branschöverenskommelsen med föreningen för NIX-Telefon. Det skriver verket i ett pressmeddelande.

    Verket anser att reglerna kring spärregistret har så många luckor och undantag att tjänsten inte ger ett fullgott skydd mot oönskad telefonförsäljning. Därför vänder sig KoV nu till regeringen och trycker på behovet av nya regler, något som även uppmärksammas av Ekot.

    Enligt verket är det vanligt att konsumenter förleds att bli kontaktade när de deltar i tävlingar, enkäter eller kundundersökningar på nätet. Det är också vanligt att konsumenten lämnar sitt samtycke i samband med att man köper eller beställer något på internet.

    Verket uppmanar regeringen att lägga fram ett lagförslag som kräver skriftlig bekräftelse efter en uppgörelse träffad per telefon. Man vill också att telefonförsäljning bara ska vara tillåten till konsumenter som uttryckligen samtyckt till det, skriver Ekot.

    När det gäller samtycke har KoV och föreningen bakom NIX telefon motsatta uppfattningar. KoV anser att kontakt bara ska vara tillåten för företag som konsumenten själv angett medan föreningen anser att konsumenten ska ange vilka företag man inte vill bli kontaktad av.

    Föreningen bakom registret håller naturligtvis inte med KoV. NIX-Telefon en välkänd och välfungerande spärrtjänst, skriver de i ett pressmeddelande.

    Andra bloggar om: , , , ,

  • Det har länge talats om att olika elprylar, allt från dammsugare till mobiltelefoner, har ett inbyggt åldrande. De är gjorda för att gå sönder i förtid, vi ska tvingas att köpa nya. Det är ett påstående jag ofta möter men aldrig sett något belägg för.

    Tidningen Aktuell Hållbarhet försöker reda ut saken i en artikel. Tyvärr bara genom att fråga en branschexpert, Klas Elm, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen,. Men han refererar ett argument som gör intryck på mig.

    – Så sent som igår hörde jag en intervju med en av de största mobiltillverkarna som sa att det skulle vara helt förödande för dem om de hade produkter som gick sönder. Man vill ju behålla konsumenterna så att de fortsätter köpa samma märke, säger han till tidningen.

    Jag tror faktiskt att ”inbyggt åldrande” är en myt. Däremot får vi kassera prylar som blir offer när ny teknik kommer i bruk, som vid övergången från videoband till cd-skivor. Likaså byts ständigt teknik i mobiltelefonerna. Gamla gsm-lurar kunde inte mycket jämfört med dagens fjärde generationens mobilteknik.

    Vad man däremot kan fundera över är varför det numera är så svårt att byta batterier i många av dagens mobiltelefoner. De måste oftast skruvas sönder för att komma åt batterierna, som är det som åldras fortast. Men jag tror att det är en sak som kommer att uppmärksammas, och åtgärdas.

    Andra bloggar om: , , ,