Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Försenad post juridiskt problem
  • Infrastruktur, Juridik 14.09.2011

    Den svenska posten fungerar och breven kommer fram dagen efter de avsänts. Det finns det domstolsutslag på och det utslaget används i olika juridiska sammanhang. Jag har tidigare bloggat om att försenad post kan ge tråkiga effekter och nu läser jag att problemen med försenad post fortsätter.

    Anledningen är att posten omorganiserat och slagit ihop utbärningskontor, den här gången i södra Stockholm. Målet är som vanligt att spara pengar.

    Men som sagt, det kan innebära problem, till exempel i inkassoärenden. Får du ett inkassokrav är sista betalningsdatum ofta satt till åtta dagar från utskriftsdatum. Det är minimigränsen enligt det regelverk som finns.

    Men det finns en regel till. Den som tar emot ett inkassokrav ska ha minst sex dagar på sig från mottagningsdatum. Får du försenad post ska du därför ta kontakt med inkassobolaget och berätta det, det måste de ta hänsyn till.

    Samma sak gäller naturligtvis allt där datum är väsentliga, ta kontakt och berätta att posten blivit försenad.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:46

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.