Konsumentombudsmannen, KO, förlorade målet i Marknadsdomstolen mot Brandwork Scandinavia AB – generalagenten för klädmärket Marlboro Classics. KO hade stämt bolaget för brott mot tobakslagen, berättar Konsumentverket i ett pressmeddelande.
KO menade att reklamen för Marlboro Classics var indirekt tobaksreklam. Det vill säga, ett sätt att kringgå förbudet mot tobaksreklam genom att marknadsföra kläder istället för tobak.
I Sverige är det Brandwork Scandinavia som är generalagent för Marlboro Classics och vars uppgift bland annat är att marknadsföra kläderna i Sverige. Bolagets kontaktuppgifter fanns med på reklamen och KO stämde därför Brandwork Scandinavia i Marknadsdomstolen.
Men enligt Marknadsdomstolens bedömning kan inte Brandwork Scandinavia hållas ansvarigt för marknadsföringen och tar därför heller inte ställning till de övriga frågor som är aktuella i målet.
– Vi håller på att analysera domen och de eventuella konsekvenser den kan innebära. En av KO:s viktigaste uppgifter är att driva rättsutvecklingen framåt genom att skapa nya klarlägganden av Marknadsdomstolen. KO väljer därför inte bara mål där vi är säkra på att vinna, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Andra bloggar om: Marlboro Classics, Konsumentverket, KO, Marknadsdomstolen
Lämna ett svar