Konsumenterna har blivit försiktigare med utgifterna och söker sig allt mer mot lågprisprodukter. Det är den viktigaste slutsatsen av branschorganisationen Livsmedelsföretagens (Li) konjunkturenkät enligt ett pressmeddelande som också uppmärksammas av DN.
41 procent av de tillfrågade företagen pekar ut lågprisprodukter som den viktigaste livsmedelstrenden just nu. Det kan jämföras med förra året då motsvarande siffra var 9 procent. 2010 svarade 33 procent att närproducerat var den starkaste trenden, bara 5 procent av företagen har den uppfattningen i dag, skriver DN.
– Jakten på låga priser har enligt våra företag seglat upp som den klart starkaste konsumenttrenden. Tillsammans med de svaga förväntningarna på försäljningen tyder det på att konjunkturen vikit nedåt, säger Li:s VD Agneta Dreber i pressmeddelandet.
Frågan är om vår försiktighet också kan påverka matpriserna. Konsumenterna kan se fram emot ovanligt låga prishöjningar nästa år, om några prishöjningar alls. Den bedömningen gör Svensk Dagligvaruhandel enligt ett Eko-inslag. Men livsmedelsproducenterna är inte lika säkra på den saken. Både handlarna och producenterna vill förstås undvika en försämrad lönsamhet, även om kunderna håller allt hårdare i plånboken, skriver Ekot.
Andra bloggar om: Matpriser, Dagligvaruhandel, Priser
Lämna ett svar