I dag är det kommunernas ansvar att ordna konsumentvägledning för sina innevånare. Vissa kommuner har en sådan med god tillgänglighet, andra ingen alls. Den stora skillnaden gör att Konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) inte är främmande för att förstatliga verksamheten, skriver GP.
Till skillnad från sin företrädare, Nyamko Sabuni, har Birgitta Ohlsson visat en del aktivitet i ministerrollen, inte minst när det gäller konsumentvägledningen. Innan sommaren tillsatte hon en utredning som ska granska frågan. Där finns företrädare från konsumentorganisationer, myndigheter och näringsliv.
– Utredningen om konsumentstöd ska vara klar i slutet av mars. Där diskuteras många av de heta frågorna och man studerar andra länders metoder. Jag tycker exempelvis att det är spännande med call-center, säger hon till GP.
Det vore på tiden att alla landets innevånare får tillgång till konsumentvägledning på lika villkor. Tillgången får inte bero på kommunalpolitikers intresse för frågan.
Andra bloggar om: Konsumentvägledning, Konsumentrådgivning, Konsumentpolitik, Birgitta Ohlsson
Lämna ett svar