268 av landets 290 kommuner har konsumentvägledning. Det är fyra fler kommuner än i fjol, visar en undersökning från Konsumentverket. Men däremot ökar inte resurserna i samma takt. Antalet årsarbetskrafter är oförändrat, vilket betyder att redan hårt belastade vägledare nu tvingas hjälpa fler, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.
Allt fler kommuner väljer att gå samman om konsumentvägledning, en trend som Konsumentverket sett under ett antal år nu. I april i år hade 180 kommuner konsumentvägledning i egen regi, varav 46 sålde tjänster till näraliggande kommuner.
Samarbetet har under senare år lett till att fler kommuner kan erbjuda sina invånare konsumentvägledning. Men resurserna ökar inte i samma omfattning. Antalet årsarbetskrafter jämfört med i fjol är oförändrat.
– Det är glädjande att så många kommuner har insett värdet av en konsumentvägledning. Men det är bekymmersamt att inte resurserna ökar i samma grad. Konsumentvägledarna är redan hårt belastade. Till exempel har var fjärde kommun inte tid med det så viktiga förebyggande arbetet, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.
De kommuner som helt saknar konsumentvägledning är: Danderyd, Lidingö, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Knivsta, Valdemarsvik, Ydre, Vimmerby, Burlöv, Hörby, Sjöbo, Karlsborg, Lysekil, Kil, Skinnskatteberg, Ragunda, Bjurholm.
Andra bloggar om: Konsumentvägledning, Kommuner
Lämna ett svar