Platsbokning, bagageavgift och andra tilläggstjänster utgör en allt viktigare del av flygbolagens intäkter. Under 2011 beräknas flygbolagen dra in hela 214 miljarder kronor, bara på avgifter. Det berättar SvD:s E24 och TT skriver att avgifterna har ökat med 44 procent jämfört med i fjol. E24 har också en sammanställning över de värsta avgiftsbusarna där Ryanair föga överraskande leder ligan.
Klagomålen mot flygbolagen ökar. Från 2006 till 2010 har antalet klagomål när det gäller flygpassagerares rättigheter mer än fördubblats inom EU och bland dem som klagar mest finns svenskarna. Under 2010 var det bara fransmän och italienare som hade fler problem med sina flygresor. Det skriver Konsumentverket och Konsument Europa i ett pressmeddelande som refereras av TT.
En stor andel av klagomålen som kom in under 2010 härrör direkt från problemen i flygtrafiken som uppstod efter vulkanutbrottet på Island utbrott och snökaoset i december med inställda och försenade avgångar som följd. Men det är långtifrån den enda förklaringen till ökningen, enligt pressmeddelande.
– Man kan säga att askmolnet efter vulkanutbrottet 2010 ställde frågorna om flygpassagerares rättigheter på sin spets, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa, som är en del av European Consumer Centre Network.
Vi har alltså blivit mer medvetna om våra rättigheter. Men det kan vara svårt att få rätt. Ett utslag i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är inte bindande för flygbolagen. Exempelvis har Lufthansa gjort en Ryanair och vägrar följa ett utslag i ARN, berättar Sundsvalls tidning och GD.
Andra bloggar om: Flyg, Flygbolag, Resor, Klagomål, Avgifter, Extraavgifter, Extra avgifter
Lämna ett svar