För att klara utsläppsmålen för koldioxid i Sverige måste bensinpriset mer än fördubblas fram till år 2020 och i dagens penningvärde kosta över 27 kronor litern. Annars kommer bilåkandet och därmed koldioxidutsläppen bara att fortsätta öka, rapporterar Ekot.
Det framgår av en ny statlig rapport från SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys.
Oavsett vad man tycker om det så måste rejäla åtgärder till för att man ska klara kraven från EU, det menar institutet SIKA. Det räcker alltså inte med att lita till effektivare och kanske snålare bilmotorer.
Istället måste koldioxidskatterna höjas med kanske upp till fyra gånger. För alla dem som susar förbi mig här i centrala Stockholm idag måste det börja kännas ordentligt i plånboken när man väljer bilen.
– För att vi ska uppnå de här målen så behövs det ekonomiska styrmedel i form av koldioxidskatter, enligt Christer Sandberg, analytiker på Sika.
Regeringen ställer inte upp på SIKA:s tankegångar.
– Det är där jag inte håller med, människor behöver kunna åka bil. Istället måste vi ha mycket starkare åtgärder när det gäller att se till att bilarna blir miljövänliga. Vi kommer också behöva lägga om en del av transportsystemen så att det blir tydligare att vi till exempel kan transportera gods på järnväg, säger Andreas Carlgren till Ekot.
Andra bloggar om: Miljö, Bil, Utsläpp, Koldioxid, Bensinpris
Höga bensinpriser drabbar särskilt mycket oss handikappade som behöver sin bil för att kunna ta sig till och från jobbet, ha med sin elrullstol i bilen. Oftast krävs en stor kombibil, eller en minibuss som knappast är miljöanpassat och drar mera bränsle. Dessutom måste man enligt försäkringskassans regler behålla bilen nio år. Jag och många andra handikappade har redan för höga bilkostnader och det ligger nära till att man inte har råd att använda bilen. Slutsatsen blir att handikappade är inte jämstälda med övrigt befolkning som kan välja miljöbil och dessutom får rabaterad bilpris och billigare bränsle. Var är rättvisan?