Att inte ta ansvar för köp via mobilräkningen utan i stället hota med att stänga abonnemanget om stridiga debiteringar inte betalades år inte OK, tyckte KO och stämde Tele2 inför Marknadsdomstolen för oskäliga avtalsvillkor.
Men KO förlorade målet, Tele2 får fortsätta som förut, berättar KoV i ett pressmeddelande. Men enligt domskälen har konsumenten rätt att få anstånd med betalningen till dess att tvisten med leverantören är slutligt avgjord.
Då kan man undra vem som avgör när tvisten är ” slutligt avgjord”. Dessutom undrar jag vad Betaltjänstlagen säger om saken. Enligt den är betalningsförmedlaren, i det här fallet Tele2, tvungna att ta ansvar för produkter som är inköpta genom deras förmedling.
När jag tar kontakt med KoV är ingen beredd på att svara på den frågan. Jag skulle faktiskt tro att KoV kan ta upp fallet på nytt, med hänvisning till Betaltjänstlagen.
Vi får väl se, tipset är givet.
Andra bloggar om: Tele2, Betaltjänstlagen, KO
Lämna ett svar