Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har presenterat (pdf) årets undersökning av hur nöjda kunderna är med försäkringsbolagen, något som också uppmärksammas av SvD.
Betygen sammanfattas som vanligt i form av ett index mellan noll och hundra. Ju högre betyg desto högre index, men ett index över 70 är mycket bra och ovanligt.
Inte helt oväntat visar undersökningen ett ökat missnöje med Livbolagen, som är mest drabbade av nedgången på finansmarknaden. Länsförsäkringar tappar mest men även Handelsbanken Liv och SEB Trygg Liv rutschar utför.
Under lång tid har sakförsäkringsbolagen ökat sin kundnöjdhet. Den trenden bröts i år. Samtliga bolag, förutom Folksam, minskar i betyg ochLänsförsäkringar minskar mest. Men Dina försäkringar ligger fortfarande i topp i denna kategori.
Andra bloggar om: Försäkringar, Försäkringsbolag, Svenskt kvalitetsindex, SKI, Kundnöjdhet
Det tråkiga är ju att handläggarna hos de vinstdrivande försäkringsbolagen aldrig upplyser skadelidande om omfattningen av deras ersättningsanspråk. Inte konstigt att det dyker upp företag som http://www.aidme.se till exempel.