Coop säljer surdegsbröd under varumärket Prima som de betecknar som stenungsbakat. Men det är fråga om bröd som gräddas färdigt i butiken, och där finns inte några stenugnar. Det avslöjar TT.
Det handlar som vanligt när det gäller ”butiksbakat” om så kallad bake-off. Brödet levereras i fryst form till butiken, som sedan gräddar det. Det ger butiken flera fördelar, framför allt tar de ut ett högre pris.
Men Coop hävdar att det inte är något konstigt med varubeteckningen.
– jag tycker att det håller väldigt bra kvalitet jämfört med andra bröd som är bakeoff-bröd, säger Magnus Nelin på Coops pressavdelning till TT.
Han ser ”väldigt liten” risk för att kunder blir besvikna. Synpunkterna på de nya bröden har överlag varit positiva och försäljningen går bra, uppger han.
Själv tycker jag att det är fråga om falsk marknadsföring. Säljs något som ”stenugnsbakat” ska det också vara det och inte gräddat i butikens vanliga ugnar.
Dessutom har jag länge tyckt att även beteckningen butiksbakat är missvisande. Det borde heta butiksgräddat. Det bakas nämligen inte i butiken.
Andra bloggar om: Stenugnsbakat, Bröd, Coop, Butiksbakat, Bake-off, Marknadsföring
Lämna ett svar