Organisationen City i samverkan, som organiserar företagare, sökte tillstånd att få dekorera Svampen på Stureplan i Stockholm med en gran och fyra tomtar. De fick tillstånd, men i själva verket var tomtarna figurer från filmen ”Alvin och gänget 3”. Marknadsföringen kuppades alltså igenom.
När Borgarrådet Ulla Hamilton (M) skulle avtäcka ”juldekorationen” blev hon överraskad, berättar DN.
– Jag blev väldigt förvånad. Det är otroligt tråkigt att sabba julbelysningen med ett taffligt försök att bryta mot regelverket, säger hon till tidningen.
Även publiken blev besviken.
-Jag trodde jag skulle få vara med om någonting historiskt. Men jag känner mig bara utnyttjad och smutsig, säger Anna, 27, till DN.
Nu måste reklamfigurerna bort eftersom det avtal som finns inte omfattar en reklkaminstallation.
– De hade tillstånd för en gran och fyra tomtar. Jordekorrarna ska bort innan veckan är slut, säger Trafikkontorets chef Per Anders Hedkvist till DN.
Alternativet att flytta reklamen till annan plats kan bli dyrt, berättar SvD. Då måste City i samverkan söka tillstånd för marknadsföring, och då blir det en ny taxa, enligt Fredrik Alfredsson, stabschef på Stockholms stads trafikkontor.
– Det skulle kosta minst 160 000 kronor. Det är vad vi beräknar att det hade kostat om de sökt, och förutsatt att de fått, tillstånd för reklam på svampen.
City i samverkan säger att de gjort en tolkningsmiss. Jag undrar hur de funderat kring hur kommersiell en ”juldekoration” kan vara och publikens reaktion. De flesta tycker nog att julen är tillräckligt kommersiell ändå.
Andra bloggar om: Stureplan, City i samverkan, Reklamkupp, Reklam, Marknadsföring, Jul
[…] dagen bloggade jag om ”juldekorationen” på Stureplans-svampen som i själva verket ingick i en reklamkampanj […]