web analytics
  • Detaljhandel, Kvalitet 29.11.2011

    Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har undersökt (pdf) hur nöjda kunderna är med olika företag i detaljhandeln. Det visar sig att vi är mindre nöjda, och nedgången är signifikant, enligt SKI. Störst är nedgången för Systembolaget och Apoteksbolagen.

    Genom intervjuer skapar SKI sitt så kallade kundnöjdhetsindex, mellan 0 och 100. Värden över 60 är bra, över 70 mycket bra och över 80 extremt bra.

    De ”omreglerade” apoteken har inte blivit den succé som Göran Hägglund (KD) utlovade. Efter att ha legat runt 75 i betyg under 2009 och 2010 minskar betyget med 3 enheter. Kronans Droghandel och Apoteket Hjärtat minskar mest med 4,7 respektive 4,3 enheter. Apoteket AB och gruppen ”Annat Apotek” bestående av mindre aktörer får högst kundnöjdhetsbetyg.

    -Apoteken har svårt att leva upp till kundernas höga förväntningar, säger Johan Parmler, vd för SKI, till SvD som också uppmärksammar undersökningen.

    Systembolaget som under de senaste sju åren haft en positiv trend i sina nöjdhetstal tappar i år kraftigt. Man tappar i år närmare 5 enheter och får ett betyg under 70 vilket senast hände 2006.

    Inom dagligvaruhandeln har gapet mellan de olika kedjorna återigen ökat. Det beror särskilt på att Lidl tappar närmare 7 enheter vilket gör att uppgången från 2007 nästan är helt utraderad. För övriga kedjor (Axfood och COOP) som ökade under 2010 så ser vi att man backar och är tillbaka på 2009 års nivåer. ICA är fortsatt i topp bland storkedjorna, men det är City Gross som för högst kundnöjdhet bland de enskilda butikerna.

    Andra bloggar om: , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:51

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.