Sur och besviken – men trogen. Så kan var fjärde svensk bankkund beskrivas, berättar DN. Det är tur för storbankerna, som skulle tappa rejält om alla missnöjda valde bank på nytt.
En färsk undersökning från Sifo Research International visar att 1,7 miljoner svenskar är missnöjda med sin bank. Det är till stor del personliga relationer som spelar in.
– Generellt saknar man lyhördheten. Man känner sig inte sedd och tycker att banken bara säljer produkter. För att det ska bli en bra relation är det viktigt med samhörighet, förtroende, delade värderingar och möjlighet att få hjälp och råd, säger Per Nellevad, ansvarig för Sifos undersökning till DN.
Varje år byter cirka tre procent av svenskarna bank. Ungefär åtta procent skaffar årligen ytterligare en bank vid sidan av sin nuvarande, skriver tidningen.
Vi måste bli bättre att rösta med fötterna. De främsta problemen med storbankerna är låga inlåningsräntor och höga avgifter på tjänster och fonder. Om vi inte visar att vi tycker att de gör fel kommer de knappast att göra något åt saken. Kan de skinna oss, gör de det!
Andra bloggar om: Banker, Kundnöjdhet, Missnöje, Avgifter, Räntor
Lämna ett svar