Allmänna reklamationsnämnden, ARN, saknar muskler. Deras utslag är nämligen en rekommendation. Om ett företag inte följer ett beslut där konsumenten fått rätt är det värsta som kan hända att företaget hamnar på Råd & Röns ”Svarta lista”.
Men andelen företag som följer ARN:s beslut minskar. Det framgår av statistik från nämnden. Under 2008 och 2009 följdes 75 procent av besluten av företagen, under2010 sjönk siffran till 71 procent.
Att utslagen inte följs i närmare tre av tio fall är inte bra. Det finns all anledsning att fundera på hur man kan stärka ARN:s muskler.
När jag söker i arkiven finner jag att även Svt Rapport uppmärksammar statistiken. Men då ser jag också att vår Konsumentminister Birgitta Olhsson (FP) knappast verkar vilja göra något åt saken.
-Jag tycker faktiskt att det funkar bra idag. Med tanke på att det är kostnadsfritt, att det går relativt snabbt, att det är tydligt och öppet och både företagen och konsumenterna är med så tycker jag att den här modellen är bra att behålla, säger hon till Rapport.
Men något måste göras. Fortsätter utvecklingen så får konsumenterna snart bara upprättelse i två av tre fall. Det är för lite.
Andra bloggar om: Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Klagomål, Reklamationer, Regeringen, Birgitta Olhsson
Lämna ett svar