Efter radioprogrammet Kaliber, där ett bluffande företag avslöjades, har det uppstått en debatt om vilka rättigheter ett företag ska ha när det köper varor eller tjänster på distans.
För en privat konsument finns det ett skydd. Exempelvis finns det ångerrätt vid distansköp. Men samma rättigheter gäller inte för företag.
Efter Kalibers inslag, som också refereras av TT, har det uppstått en diskussion om ångerrätt för företag. Flera politiker anser att företagen bör få ångerrätt, berättar Ekot.
Men det gäller inte Justitieminister Beatrice Ask (M). Hon låter via sin politiskt sakkunnige hälsa att regeringens hållning är att det skulle få negativa konsekvenser för handeln och göra det krångligare att hantera den dagliga verksamheten, skriver Ekot.
En ogenomtänkt åsikt, tycker jag. Det vore viktigare att skydda även företag mot oseriösa aktörer, närmast självklart. Tidigare har svensk Handel skrivit till regeringen och bett om besked om vad den tänkt göra åt ett annat problem, bluffakturor.
Andra bloggar om: Företag, Ångerrätt, Oseriösa företag, Bluffakturor, Regeringen
Lämna ett svar