En halv miljon kronor i vite – så mycket kan det kosta om Nokian Tyres eller Nokian Däck i sin marknadsföring fortsätter med ”bara en känner de nordiska förhållandena”, berättar GP.
Marknadsdomstolen säger i sin dom att påståendet är både ovederhäftigt och vilseledande. Det är också direkt misskrediterande för Michelin och de andra däcktillverkarna. Det är en slogan som inte stämmer överens med god marknadsföringssed, enligt domen.
Enligt Marknadsdomstolen är konsekvensen av det budskap som tidigare har förmedlats i annonser om Nokian Hakkapeliitta däck av Nokian Tyres och det svenska dotterbolaget Nokian Däcks att: ”de andra däcktillverkarna tillhandahåller vinterdäck utan att ha kunskap om och erfarenhet av de nordiska förhållandena”.
Tvärtom, så har samtliga större och ledande däcktillverkare stor erfarenhet och utför noggranna tester då de utvecklar sina vinterdäck som är avsedda för nordiskt vinterväglag, enligt domen.
Andra bloggar om: Marknadsdomstolen, MD, Nokian
Lämna ett svar