I annonser gör företaget Healthzones reklam för sin bantningsprodukt Removyl. I annonserna utlovas en rejäl, snabb och bestående viktminskning, utan något krav på att användaren behöver ändra på vare sig kosten eller sina levnadsvanor i övrigt.
Påståendena har inte belagts. Inte en chans att det skulle fungera, det skulle vara en medicinsk sensation.
Aftonbladet har vid upprepade tillfällen tagit in annonser från företaget. Vid två tillfällen har Konsumentverket skrivit till tidningen och påpekat att det är fråga om otillbörlig reklam enligt marknadsföringslagen. Vid det andra tillfället svarade tidningen att de skulle upphöra med publiceringen.
När ännu en annons dök upp i tidningen drämmer nu KoV till med storsläggan berättar verket i ett pressmeddelande. Tidningen har fått ett förbudsföreläggande från verket.
– Det är anmärkningsvärt att det behövdes ett förbudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa publiceringen. Företaget borde vid ett minimum av kontroll av annonserna ha upptäckt att det rörde sig om en ren bluff, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson. Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och stoppar publicering av annonser av den här typen.
Aftonbladet har godkänt förbudsföreläggandet som är förenat med ett vite på 750 000 kronor, skriver verket.
Andra bloggar om: Aftonbladet, Reklam, Healthzones, Removyl, Bantning, Bantningsmedel
Lämna ett svar