Senast den 15 april ska vi ha tagit av dubbdäck, enligt bestämmelserna. Det är i år tredje året med det datumet, tidigare var det 1 maj som gällde. Det finns dock ett undantag, råder vinterväglag får vi fortsätta använda dubbdäcken.
Nu har datumet börjat diskuteras på nytt. Anledningen var ett ganska rejält snöfall i östra Svealand, den 14 april, med tillhörande trafikproblem och olyckor.
Tiden för att byta däck blir för kort, säger däcksbranschen enligt en TT-artikel. Det finns också en trend som ger fler dubbdäck.
Det tidigarelagda dubbdäcksförbudet motiveras med att dubbarna river upp partiklar från vägbanan som kan påverka vår hälsa. Enligt en aktuell studie leder partiklarna till 30-40 dödsfall per år enbart i Stockholm.
Å andra sidan ifrågasätts nyttan med dubbdäck. På nyare bilar, som har antisladdsystem, gör typen av vinterdäck nästan ingen skillnad vad avser säkerhet, påpekar Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. Han ser få skäl till att moderna bilar ska ha de hälsovådliga däcken, skriver TT.
Andra bloggar om: Bil, Vinterdäck, Dubbdäck
Lämna ett svar