Fler konsumenter styrs av låga priser när de handlar mat i dag jämfört med för sex år sedan. Det visar en ny undersökning av branschorganisationen Livsmedelsföretagen. Var tredje svarande väljer oftast det billigaste alternativet, enligt ett inslag i Ekot.
36 procent stämmer helt eller delvis instämmer i påståendet: ”Jag väljer oftast det billigaste alternativet när jag handlar livsmedel”. 45 procent tar avstånd från påståendet, skriver Livsmedelsföretagen i sitt pressmeddelande.
I undersökningen 2006 var det färre, 30 procent, som helt eller delvis höll med om samma påstående, medan fler, 53 procent, tog avstånd.
Jag har, i och med mitt arbete, jårnkoll på priserna i livsmedelsaffären. Ibland väljer jag också det billigaste alternativet. Men det förutsätter att jag får hyfsad kvalitet. Jag rynkar oftast på näsan inför Icas lågprislinje Euro shopper, som jag tycker håller en alltför låg kvalitet. (Euro shopper har för övrigt nyligen bytt namn till Ica Basic, antagligen för att tvätta varumärket.)
Andra bloggar om: Livsmedel, Pris, Lågpris, Livsmedelshandel
Lämna ett svar