Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Årets blåslampa till författare och lanthandel
  • Allmänt 04.06.2008

    Isabella Lövin och Västerfärnebo lanthandel delar på det årliga Konsumentpriset, som delas ut av Sveriges Konsumenter. Det berättar organisationen i ett pressmeddelande. Priset – ”Blåslampan” – symboliserar att det är en aktör som sätter fart på och ökar kraften i konsumentarbetet.

    – På två olika sätt visar årets pristagare att det går att påverka, för konsumenternas bästa. Vi hoppas att detta ska inspirera andra att driva konsumentfrågor, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

    Isabella Lövin får priset för sin bok Tyst hav. I sin motivering skriver juryn att hon ”har gjort att många konsumenter fått upp ögonen för rovfiskets faktiska konsekvenser och den skandalösa tröghet och brist på logik och förnuft som präglar fiskeripolitiken. Hon har inte bara redovisat problemen utan även lösningarna, bland annat att stärka konsumentmakten genom att underlätta medvetna val”.

    Valet av Västerfärnebo lanthandel motiveras med ” I en tid av stordrift, köpcentra-boom och långväga transporter har människor i denna bygd på ett påtagligt sätt visat att det går att skapa hållbara alternativ och att dessa kan vara framgångsrika.”

    För femte året delar Sveriges Konsumenter ut sitt Konsumentpris. Det delas ut till en person, organisation eller ett företag som på ett utmärkt och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Förra årets pris gick till Göteborgs-Postens konsumentredaktion, 2006 gick det till Rättvisemärkt och 2005 fick KRAV priset. 2004 år delades det mellan Marit Paulsen och matkonsulenterna från Hushållnings-sällskapen för projektet Matstart.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:31

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.