web analytics
  • Allmänt, Handel 22.07.2012

    Nyligen inleddes den muslimska fastemånaden Ramadan. Fastemånad låter påvert men i själva verket är det en tid för fest, inte minst för familj, släkt och vänner. För svenska familjer kan den snarast jämföras med jul. Men jag blir förvånad över att se så lite tecken på den. I de butiker jag frekventerar har jag inte sett några tecken på att Ramadan är aktuell.

    Enligt Svensk Handel uppgår den totala konsumtionen under ramadan till 1,3-1,6 miljarder kronor. I genomsnitt ökar matkostnaderna med 1700 kronor per person, berättar DN i en osignerad artikel.

    Även sekulära människor från muslimska länder firar Ramadan, på samma sätt som de flesta av oss firar jul. Varför handeln inte uppmärksammar detta mer är för mig obegripligt.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 17:31

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.