web analytics
  • Handel 22.11.2012

    I vanlig ordning har Handelns Utredningsinstitut, HUI, utsett årets julklapp. I år anser de att storsäljaren kommer att bli hörlurar. Deras förutsägelse sprids som vanligt via TT i de flesta tidningar.

    Men det finns andra bud. GP har även i år låtit sina läsare rösta på ett antal alternativ, som tidningen valt. Den omröstningen vann surfplattan, precis som förra året.

    I en artikel diskuterar SvD betydelsen av att HUI gör sin profetia. Tidningen har intervjuat Magnus Söderlund, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm.

    – Konsumenter är giriga efter ledtrådar om vad andra gör. Och eftersom utmärkelsen baseras på vad som redan säljer blir den en sorts social bekräftelse. Den visar vad många andra redan har gjort – och då följer fler efter, säger han till tidningen.

    Profetian ger alltså merförsäljning. Men man kan fundera över dess bestående värde. För tre år sedan var ”spikmattan” årets julklapp. Hur många används i dag? Den fungerar ju inte.

    Men julklappsköparna verkar allt mer avstå från att köpa prylar. Välgörenhet vinner terräng, enligt SvD som refererar en undersökning som SBAB gjort. Nästan varannan, 43 procent, kan tänka sig att ge pengar till välgörenhet i stället för att shoppa julklappar.

    Den tendensen syns även i GP:s egna omröstning. Där placerar sig pengar till välgörenhet på andra plats, efter surfplattan.

    Frågan är också om julhandeln kommer att slå rekord i år igen. Enligt SBAB:s undersökning tänker var fjärde svensk lägga mindre pengar på julklappar i år.

    Uppdatering: Tre av tio planerar att lägga mindre pengar på klappar jämfört med förra året, visar en undersökning som publiceras i DN.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:17

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.