Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, avgör tvister mellan konsumenter och företag som gäller varor eller tjänster. Men nämndens utslag är bara en rekommendation, inte bindande.
Under 2012 kom det in 11 531 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden. Det är en ökning med 23 procent jämfört med föregående år. Ökningen förklaras med att anmälningar numera kan lämnas via webben.
Under 2012 sjönk andelen ärenden som fick bifall. I 38 procent av besluten fick konsumenten helt eller delvis rätt, att jämföra med 43 procent år 2011.
De flesta utslag följs av företagen. Statistik från nämnden visar att följsamheten av nämndens rekommendationer de senaste åren har legat mellan 71 och 76 procent.
Men det innebär att företagen struntar i nämndens beslut i ungefär vart fjärde fall. Det kan de göra eftersom besluten inte är bindande, de riskerar bara att hamna på Råd&Röns svarta lista.
Nu har Regeringen beslutat tillsätta en utredning som bland annat ska titta på hur man kan öka följsamheten, skriver Konsumentminister Birgitta Ohlson (FP) på DN Debatt, vilket också uppmärksammas av TT samt av Ekot. Utslagen kan bli bindande.
Utredningen ska också titta på andra förändringar som kan vara nödvändiga genom nya varor och handelsmönster. Vi handlar exempelvis allt mer via webben.
Initiativet är bra men jag har också en fundering i samband med utredningen. Skulle det inte vara möjligt att de båda parterna fick framträda inför nämnden, för frågor och klarlägganden. I dag grundas nämndens beslut enbart på skriftliga uttalanden. Det är ytterst få, konsumenter eller företag, som kan uttrycka sig i skrift.
Andra bloggar om: Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, Regeringen
Lämna ett svar