Vi handlar allt mer via nätet och i takt med ökningen ökar också antalet ärenden hos Konsumentverket, berättar Ekot.
För avdelningen Konsument Europa, som hanterar ärenden där säljaren befinner sig utanför Sverige, är ökningen stark. År 2009 fick avdelningen in 829 ärenden, år 2012 var antalet 2059.
– Den stora ökningen under 2012 har varit att man hamnat i ett abonnemang eller liknande där man inte har lyckats häva köpet, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, till Ekot.
Dessa företag raggar kunder på sociala medier. Han råder till försiktighet vid internetköp om man inte känner till företag sedan tidigare, framförallt om de finns i utlandet.
– Är det ett oseriöst bolag, så kan vi inte assistera, för de är inte beredda att följa lagstiftningen, säger Erik Mattsson till Ekot.
Det går att söka på utländska e-handlare via en webbtjänst hos Konsument Europa. De har också en checklista för e-handel.
Glöm inte den främsta regeln: Är det för bra för att vara sant – avstå!
Andra bloggar om: E-handel, Näthandel, Konsument Europa
Lämna ett svar