Allt sedan de fyra största mobiloperatörerna, Telia, Tele2, Telenor och 3, lanserade sin gemensamma lösning för sms-betalningar, Wywallet, har tjänsten omgetts med problem. Användare har upplevt tjänsten som besvärlig att använda och exempelvis välgörenhetsorganisationer har sett en radikal minskning i antalet sms-donationer. Att flera lokaltrafikbolag valt att införa egna lösningar gör inte saken bättre.
Det finns många missuppfattningar kring Wywallet, exempelvis att tjänsten är nödvändig för att uppfylla lagkrav. Ett exempel är en artikel i Dagens Media. Men det finns inga nya lagkrav. Betaltjänstlagen, som reglerar förmedling av betalningar på olika sätt, har funnits sedan 2010. Operatörerna har sedan dess förmedlat betalningar på de sätt som regleras i lagen.
Tidningen Riksdag & Departement konstaterar också att tjänsten knappast behövs för att operatörerna ska uppfylla lagkrav.
– Det var inte så att de bröt mot lagen tidigare. De hade tillstånd att köra betaltjänsten i sina respektive bolag. Varför de har valt en ny affärsmodell kan bara de svara på, säger Annika Zervens som är kommunikationschef på Finansinspektionen, till R&D.
Enda problemet var egentligen att lagen förbjuder anonyma betalningar, exempelvis via oregistrerade kontantkort. Men det hade operatörerna kunnat hantera.
Man kan spekulera i varför operatörerna lanserat Wywallet när tjänsten knappast behövs. Svaret kan ligga i att man räknar med att kunna förmedla andra typer av betalningar, till exempel direktbetalningar mellan privatpersoner.
Andra bloggar om: Sms-betalningar, Wywallet
Lämna ett svar