De stora bolåneinstituten har blivit hårdare i sina kreditbedömningar. Det har gett utrymme för mindre aktörer, som Bluestep, som erbjuder frikostigare bedömningar men till betydligt högre räntor. I dagsläget är Bluesteps ränta 6,35 procent, det vill säga mer än dubbelt så hög som bankernas listräntor.
Nu avslöjar SvD att bankerna SEB och statliga SBAB säljer vidare information om kunder som nekas bolån, mot provision. Tidningens avslöjande refereras av TT i många olika media.
Representanter för Handelsbanken och Länsförsäkringar uppger för SvD att de erbjudits samarbete, men avböjt.
Vilken bedömning som SEB och SBAB gjort vet vi inte. Men det verkar synnerligen tveksamt ur etisk synvinkel. Bankerna säger att kunderna inte klarar bolånet hos dem men säljer vidare till Bluestep som har betydligt högre ränta-
Uppdatering: Efter avslöjandet backar SEB och SBAB. De har beslutat avbryta samarbetet med Bluestep, berättar Ekot.
Uppdatering: Även kunder som ratats av Forex har sålts vidare, läser jag i en artikel från SvD. I artikeln ställs även frågan ”När bankdirektörerna irrar bort sig och myndigheterna sover, vem står på konsumentens sida? Svaret är tyvärr att man ofta står ganska ensam.”
Varför fortsätter både vi konsumenter och bankerna att fortsätta tro att bankerna är något annat än företag? Deras affärsidé är att tjäna så mycket pengar som möjligt på varje person som kliver in genom dörren, om man då kan göra det genom provision varför skulle man inte? Tyvärr är huvudordet i att vara en bankkund just kund, inte medborgare, inte kompis, ingenting annat än kund…
Sluta att tro att banken är en samhällsinstution, från både kundens perspektiv som tydligen blivit förvånad här och bankens som helt plötsligt fick ett socialt patos när nyheten kom ut!