web analytics
  • Elmarknad 01.06.2013

    Energimarknadsinspektionen (Ei) förelägger åtta elhandelsföretag att förbättra sin information till konsumenter, bland annat om konsumenternas rättigheter vid klagomål. Det skriver EI i ett pressmeddelande.

    Ei har granskat hur företagen följer reglerna om avtalsinnehåll, konsumenternas rättigheter och hantering av klagomål. Det saknas bland annat kontaktuppgifter och faktureringsintervall i avtalen. Även information om konsumenternas rättigheter och hur konsumenten ska göra för att lämna klagomål saknas i reklam och på fakturor.

    EI kritiserar följande bolag:
    Göteborg Energi DinEl AB
    Dala Kraft AB
    Energibolaget i Sverige AB
    Kraftringen Försäljning AB
    Mälarenergi AB
    Öresundskraft AB
    Skellefteå Kraft Energihandel AB
    Telge Energi AB

    Företagen har fyra veckor på sig att rätta till bristerna, om inte utdöms ett vite på 100 000 kronor.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:24

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.