Energimarknadsinspektionen (Ei) förelägger åtta elhandelsföretag att förbättra sin information till konsumenter, bland annat om konsumenternas rättigheter vid klagomål. Det skriver EI i ett pressmeddelande.
Ei har granskat hur företagen följer reglerna om avtalsinnehåll, konsumenternas rättigheter och hantering av klagomål. Det saknas bland annat kontaktuppgifter och faktureringsintervall i avtalen. Även information om konsumenternas rättigheter och hur konsumenten ska göra för att lämna klagomål saknas i reklam och på fakturor.
EI kritiserar följande bolag:
Göteborg Energi DinEl AB
Dala Kraft AB
Energibolaget i Sverige AB
Kraftringen Försäljning AB
Mälarenergi AB
Öresundskraft AB
Skellefteå Kraft Energihandel AB
Telge Energi AB
Företagen har fyra veckor på sig att rätta till bristerna, om inte utdöms ett vite på 100 000 kronor.
Andra bloggar om: Elhandel, Elhandelsbolag, Energimarknadsinspektionen
Lämna ett svar