För första gången i Sverige kommer en konsumentorganisation att driva konsumentvägledning. Sveriges Konsumenter har, efter upphandling, skrivit avtal med fem stadsdelar i centrala Stockholm, berättar organisationen i ett pressmeddelande.
– Detta är väldigt glädjande och viktigt för Sveriges Konsumenter. Vår ambition är att ge invånarna i stadsdelarna en så kvalitativt god rådgivning som möjligt utifrån förutsättningarna, säger Jan Bertoft, generalsekretare i Sveriges Konsumenter.
Inger Persson, ordförande i Sveriges Konsumenter ser detta som ett stort steg i Sveriges Konsumenters 15-åriga historia. Hon ser fördelar både för rådgivningen och Sveriges Konsumenter:
– Att ta över konsumentvägledning kommer att passa mycket bra ihop med våra andra verksamheter, att vara en stark ”konsumentröst” nationellt och internationellt och att ge ut Råd & Rön. Vid sidan om kontakterna med våra 27 medlemsorganisationer och Råd & Röns läsare får vi här en direktkanal till konsumenter med olika problem, säger hon.
Sveriges Konsumenter ser möjlighet att rådgivningsverksamheten kan växa i framtiden.
– Vi hoppas att vi ska erbjuda en så bra verksamhet så att vi kan intressera även de många kommuner i Stockholms län som sedan länge inte har någon rådgivning alls, säger Inger Persson.
Den 1 oktober tas rådgivningen över av Sveriges Konsumenters nystartade dotterbolag KonsumentCentrum. Konsumentrådgivningen är tillgänglig för boende i de fem stadsdelsförvaltningarna Östermalm, Södermalm, Kungsholmen, Norrmalm och Hägersten/Liljeholmen.
Andra bloggar om: Sveriges Konsumenter, Konsumentvägledning, Stockholm
Lämna ett svar