Alliansregeringen vill införa ett krav att den som per telefon köpt vissa pensionstjänster efteråt skriftligt ska bekräfta sitt köp för att det ska gälla. Det räcker inte, menar en del kritiker. Andra vill inte ha denna förändring alls, enligt ett inslag i Ekot.
Förslaget har varit ute på remiss. I stort alla som företräder näringslivsintressen, inte minst företag verksamma med telefonförsäljning, är helt emot. Men de remissinstanser som vill gå längre än regeringen dominerar. De menar att oseriös telefonförsäljning finns inom många områden.
I en fråga enas kritikerna, enligt Ekot. Risken är påtaglig att konsumenterna inte förstår att kravet på skriftlig bekräftelse enbart gäller mycket begränsade finansiella tjänster och inget annat.
Oseriös telefonförsäljning förekommer inom alla områden, och klagomål finns i tusental. Jag kan inte annat än hålla med de som vill utvidga förslaget. Varför ska skriftlig bekräftelse bara gälla vissa pensionstjänster? Det borde gälla all telefonförsäljning!
Andra bloggar om: Telefonförsäljning, Konsumentskydd, Konsumenträtt, Regeringen
[…] sagt så kan jag också tycka att skyddet för privatpersoner måste öka. Ett sätt är att kräva skriftlig bekräftelse vid all telefonförsäljning. Men man får inte kasta ut barnet med badvattnet. Det är viktigt att man inte stoppar all […]