De hoppar på dig på stan eller i ett köpcentrum och erbjuder en ”gratislott”. Men trots att ”lotterna” har vinst varje gång vinner du inget annat än ett samtal med säljarna, där du erbjuds att prenumerera på lotter. Så värvar Miljonlotteriet, dotterbolag till IOGT-NTO, kunder.
Konsumentverket har fått in ett tjugotal anmälningar mot lotteriet i år, förra året 40. Många anmälare anser att de inte förstått att det rör sig om en prenumeration, andra att de fått dålig information, uppger Ekot i ett inslag.
– Konsumenten anmärker på att de inte har förstått att de får en prenumeration på köpet eller att de sagt nej men ändå har fått någon form av välkomstbrev. Så någonstans har informationen brustit om man utgår från anmälningarna, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket, till Ekot.
Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt uppger för Ekot att säljarna alltid uppger att det rör sig om en prenumeration. Han tycker dock att redan en anmälan är en för mycket och medger att försäljningen kan behöva ses över:
Det är inte första gången som Miljonlotteriet anmäls för att ha varit otydliga med prenumerationsreglerna. Redan 2011 fick lotteriet kritik från Konsumentombudsmannen för samma sak, skriver Ekot.
Jag kan inte tycka annat än att redan ”gratislotterna” är en form av bondfångeri och knappast seriöst.
Andra bloggar om: Lotter, Miljonlotteriet, Försäljning, Marknadsföring
Hej!
Jag håller helt med Carl,de lurar en att säga att det är en ”GRATISLOTT” när det betyder att man ingår en prenumeration på dessa lotter.
Nä,man ska ignorera alla dessa påhopp för i slutänden är det aldrig något som är gratis!Fy vad dåligt!
Annette
På de senaste 12 lotterna har det inte varit någon vinst. Och under de år jag har varit med har den högsta vinsten varit 400 kr. Nu får det vara slut. Man kan göra skojigare för de pengarna