Godis och leksaker som liknar tobaksprodukter blir inte tillåtna om ett förslag till nytt tobaksdirektiv i EU går igenom och börjar gälla om några år. Det skriver TT i en artikel och noterar att lakritspipan kan vara hotad.
När jag sitter och funderar kan jag bara komma på två produkter som skulle kunna vara aktuella, chokladcigaretter som fanns när jag var barn och just lakritspipan. Jag har mycket svårt att se att de skulle få någon att börja röka, eller snusa. Jag kan inte heller komma på en enda ”tobaksrelaterad” leksak.
– Lakritspipa är väl ett gränsfall och jag tycker att det är lite löjligt. Men det är inte löjligt att hindra tobaksbolagen att smygmarknadsföra sig i barnens offentliga rum, säger EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) till TT.
När tobaksindustrin inte längre kunde marknadsföra sin tobak började de i stället marknadsföra andra produkter, som kläder. På så sätt kunde varumärken som exempelvis Marlboro fortsätta att synas, i något som kan betecknas som livsstilsreklam. Det borde vara ett betydligt större problem, men kommissionen lär få svårt att förbjuda den.
I mina ögon har kommissionens förslag ett löjets skimmer över sig. Det lär knappast fungera som PR.
Uppdatering: Det bidde inget förbud mot lakritspipor eller andra ”tobaksimitationer”, läser jag i en artikel från TT. Förslaget föll vid omröstningen om tobaksdirektivet i EU-parlamentet.
Andra bloggar om: Tobak, Reklam, Marknadsföring, Barn
Lämna ett svar