DN har en artikel om något som förvånat mig länge. Varför är inte mer flexibla när det gäller räkningar under semestertider?
Din Ekonomi har synat betalningsvillkoren inom el-, tele- och tv-branschen. Och resultatet visar att semesterfiraren löper stor risk att tvingas betala påminnelseavgift, skriver tidningen.
Com hem och Canal digital kräver exempelvis betalning inom 10 dagar. Och flera företag lägger sina förfallodatum under månadens sista dagar vilket gör det svårare för dem som väljer att betala sina räkningar när lönen kommer.
Är det långhelg ökar risken för påminnelseavgifter.
Om det inte står något förfallodatum på fakturan är det 30 dagar som gäller. Men enligt konsumenttjänstlagen ska kunden betala enligt det avtal som företaget har satt, vilket i praktiken innebär att företagen själva bestämmer hur lång betalningsperioden ska vara.
Och företagen tjänar pengar på dina sena inbetalningar. Alla företag som Din Ekonomi kontaktade tar ut högsta tillåtna beloppet för påminnelse, det vill säga 50 kronor, enligt DN.
DN har också en sammanställning över de granskade företagens betalningsvillkor.
Det är alltså värt att notera att till en privatperson kan företagen sätta hur kort betalningstid som helst, även under semestertider. Själv har jag råkat ut för att ett företag, Bredbandsbolaget, ville ha betalt för en faktura inom 8 dagar. Det var lyckligtvis inte semestertid, då kuvert kan bli liggande i veckor på hallmattan, så jag sprättade kuvertet omedelbart. Jag ringde naturligtvis till företaget och undrade vad de höll på med, och lyckades få utsträckt betalningstid. Behöver jag tillägga att jag raskt bytte bredbandsoperatör? Jag vill inte vara kund hos företag med såna fasoner!
Företagen borde inse att deras kunder skulle uppskatta en mer flexibel hållning, speciellt under semestertider!
Andra bloggar om: Semester, Räkningar, Förfallodatum, Betalningsdatum
Lämna ett svar