De får väl skylla sig själva, tänker jag när jag läser Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning av kundernas förtroende för bankerna. Endast 3 av 10 bankkunder känner ett högt förtroende för branschen.
Det är framför allt minskad service som ger tappet i förtroende, enligt SKI. Exempel på detta är minskningen av kontanthantering, ökat beroende av tekniska tjänster och nedstängningar av fysiska kontor.
Samtidigt gör bankerna storvinster. Första halvåret i år uppgick de fyra storbankernas resultat till sammanlagt över 40 miljarder kronor.
– Kunderna tycker inte att de får valuta för pengarna. Det handlar nog mer om vinsterna och bankernas varumärken än om nivån på räntorna, säger David Sjöberg, analytiker på SKI, till SvD.
Storbankerna tappar. Lägst förtroende har kunderna för Nordea, tätt följd av Swedbank. Kunder hos nischbanker, som ICA banken och Skandiabanken är i regel mer nöjda. Företagskunder är missnöjda med bankernas tjänsteutbud och anser att bankerna inte förstår andra branscher.
Själv är jag mest upprörd över att bankerna tvingar på oss tjänster som vi inte vill ha, och tar bra betalt för dem. Det går exempelvis inte längre att ha ett rent uttagskort. I stället tvingas vi ha betalkort, och får betala för det. Att bankerna dessutom tar betalt för varje kortköp, något som resulterar i högre priser, gör inte saken bättre.
Undersökningen uppmärksammas även av DN.
Andra bloggar om: Banker, Förtroende, Kundnöjdhet, Svenskt kvalitetsindex
Lämna ett svar