Miljonlotteriet, dotterbolag till IOGT-NTO, har fortsatt med sina skojarmetoder för att värva kunder.
Lotteriföretaget har anmälts 47 gånger till Konsumentverket hittills i år, oftast för att de har bundit sina kunder till en lottprenumeration utan att kunden vetat om det, rapporterar Ekot.
Skojeriet går till så här: Försäljare på stan delar ut ”gratislotter”, som märkligt nog ger vinst varje gång. I det fall som Ekot beskriver var vinsten sex ”gratislotter” till det verkliga lotteriet och försäljaren ska ha försäkrat att de verkligen var gratis. Syftet är dock bara att få till ett samtal med försäljarna, i tron att du ska kunna hämta ut en ”vinst”, och få dig att lämna dina uppgifter. Hux flux är du bunden vid en prenumeration, som är svår att klara sig ur, och får en faktura i brevlådan.
– Det är naturligtvis inte tillåtet att utelämna väsentlig information i marknadsföringen. Om ett erbjudande omfattar en prenumeration så måste det framgå klart och tydligt för konsumenten, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket, till Ekot.
Ekot rapporterade ursprungligen om skojeriet på sensommaren i år. Då lovade lotteriföretaget att se över sina metoder. Men anmälningarna har fortsatt strömma in. Nu säger Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt till Ekot att företaget har gjort en kvalitetsöversyn och genomfört utbildningar av sina säljare. Han tror dock inte att effekterna av åtgärderna har märks av än.
Med tanke på de fortsatta anmälningarna verkar de inte ha haft alltför bråttom och jag saknar åtgärder från huvudmannen, IOGT-NTO.
Uppdatering: Nu har KoV, efter många anmälningar, fått nog och drar Miljonlotteriet inför domstol. Lotteriet har begått en rad allvarliga överträdelser i sin telefonförsäljning av lotter. Det anser KO och kräver att en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor döms ut. Allt enligt ett pressmeddelande från KoV.
Uppdatering: Lotteriets säljmetoder förbjuds med omedelbar verkan. Det blev domen när metoderna prövades i Patent- och marknadsdomstolens efter an stämning från KO. Det skriver KO/KoV i ett pressmeddelande.
Domstolen förbjuder nu IOGT-NTO att kräva betalt för lotter som konsumenten inte beställt. Föreningen förbjuds också att ge intrycket att konsumenten vunnit, när det inte finns någon garanterad vinst eller när kravet är att konsumenten ska köpa ett abonnemang på lotter. Säljarna får inte heller påstå eller låtsas att konsumenten är utvald och har en särskild vinstchans. Föreningen förbjuds också att skapa intrycket att det inte handlar om säljsamtal.
Andra bloggar om: Lotter, Lotterier, Miljonlotteriet, Försäljning, Marknadsföring, IOGT-NTO
Lämna ett svar